Skreia - Torsætra

Totenåsen

Utgangspunktet er Skreia - nesten ved Mjøsas bredd - og målet ligger langt inne på Totenåsen. Det er vel en mil å sykle, så er du der. Når starten går fra ca. 160 meters høyde, og du kommer "i mål" 500 meter over havet, sier det seg selv at det blir en del tunge tråkk - særlig når vi tar i betraktning at den hardeste stigningen er unnagjort etter ca. 3,6 kilometer.

Du stater i Skreia sentrum, i krysset like ved Fossen bru, som går over Lenaelva. Herfra sykler du først et par hundre meter på fylkesvei 33 (Totenvegen - skiltet Minnesund). Så tar du til høyre (Rossgutua), og straks begynner stigningen. Langs veien har du eneboliger og etter hvert gårdsbruk, og vel 1,5 kilometer fra start er det slutt på asfalten (2012). Snur du deg tilbake, har du flott utsikt mot Skreia, Mjøsa og store deler av Østre Toten.

Kulturlandskapet avløses av skog, og det er her veien flater ut. Noen hundre meter senere deler den seg. På høyre side går Torsetervegen ned til Stange. Veien på venstre side går til Kildevangen. Dette er Kongevegen. Du fortsetter rett fram i dette krysset, på hovedveien innover (Torsetervegen). Igjen blir det stigning, om enn ikke på langt nær så kraftig som før.

Etter et par kilometer er du oppe ved Skjeppsjøen, og fortsetter innover langs østsiden av vannet. På den andre siden ruver Torsæterkampen. Her er det stort sett flatt - bortsett fra en svak oppoverbakke helt på slutten. Dermed er du framme ved Torsætra, et knutepunkt og populært turmål på Totenåsen. Her er det mat og drikke å få kjøpt hele året.

Herfra går det to veier videre. Hersjøvegen går opp til venstre. Her kan du følge rute 573 til Hersjøen og Steinsjøen. Og der er det forbindelse videre til både Feiring og Hurdal. Til Hurdal kan du også komme om du velger å krysse åsen på den veien som går rett fram - Garsjøvegen. Den går til Rognlia (rute 689). Velger du samme vei, men tar av til høyre etter noen få hundre meter, kan du fortsette i rute 675 til Vesterås eller rute 686, som går via Oksbakken til Olterud. Begge de to sistnevnte rutene kan benyttes dersom du skal sykle tilbake til stedet hvor du startet.