Lena - Lensbygda - Olterud

Totenåsen

Dette er en sykkelrute som går sørover og østøver fra Lena, og den kan gjerne være starten på en tur innover på Totenåsen. Utgangspunktet ligger ca. 230 meter over havet, mens du kommer "i mål" i rundt 310 meters høyde.

Du sykler ut av sentrum gjennom Lenagata, og når fylkesvei 244 (Kolbulinna) svinger mot høyre, holder du til venstre. Nå er du allerede i gang med oppoverbakkene. Det er ca. 2,5 kilometer med stigning her, og etter hvert som du tråkker deg oppover, får du bedre og bedre utsikt over kulturlandskapet rundt Lena.

Etter å ha syklet ganske nøyaktig halvveis, flater veien ut, og du er framme ved Lindholm. Her deler veien seg - rute 541 går til høyre i retning Fredrikstad sag og Vesterås inne på Totenåsen (Åsvegen) - mens vår rute fortsetter rett fram (Lensbygdavegen).

Det er svak stigning gjennom Lensbygda - et område med både eneboliger og gårdsbruk. Fra høyeste punkt, ca. 380 moh., går det litt nedover, og ved avkjøringen til Toppenplassen skifter veien navn fra Lensbygdavegen til Øverskreien.

Med panoramautsikt fra sykkelsetet triller du fram til krysset ved Olterud, og har to veivalg videre. Fortsetter du rett fram, er du på vei mot Skreia i rute 684.

Vil du derimot inn på Totenåsen herfra, tar du til høyre (Nygårdseterlinna) - i rute 687 til Vesterås eller rute 686, som går opp til 660 meters høyde ved Oksbakken, og så ned til Torsætra. Du kan også velge en vei dit som ikke har så mye stigning. Da sykler du rett fram, og tar til høyre etter ca. en kilometer - i rute 842 til Torsætra via Skjeppsjøen.