Hallenskog - Bertelsmyråsen

Kjekstadmarka

Dette er en morsom sykkelrute som går på skiftende underlag. Starten går fra Hallenskog, først ca. hundre meter nordover på Underlandsveien, men så skarpt til venstre på en grusvei (Plankedalsveien). Deretter sykler du opp til Oppsals vei, og fortsetter innover i denne veien. I krysset Plankedalsveien/Oppsals vei kommer for øvrig rute 775 inn fra høyre. Den går mellom Heggedal og Hallenskog.

Mellom et par bolighus, innerst i veien, tar du inn på en liten sti. Sykkelen trilles på denne noen titalls meter. Så holder du svakt til venstre, og kan tråkke oppover en gressbevokst kjerrevei frem til bebyggelsen (Kleiverfeltet).

Rute 252 går skarpt til venstre, inn i Vesledamveien og ned til Røyken. Vår rute dreier nå til høyre, og går inn i terrenget igjen, forbi Vesledammen. Der er det supre bademuligheter.

Etter ca. 800 meter på felles rød- og blåmerket turvei av god kvalitet når du skogsbilveien, hvor du tar til høyre. Stordammen og Trangeberget passeres på veien opp til Bertelsmyråsen. Ved Stordammen er det en super rasteplass.
Derfra kan du fortsette videre nordover mot Dikemarkrute 340.
Kveldsbad i Vesledammen

Foto: Erik Unneberg, 28.05.2009

Dikemark - Bertelsmyråsen 2,7 km Skogsbilvei/turvei og trillesti/løypetrasé Kjekstadmarka
Røyken - Bertelsmyråsen 8,2 km Skogsbilvei/turvei og trillesti/løypetrasé Kjekstadmarka