Skui - Svartvann

Vestmarka

Sommeren 2018 ble det bestemt at denne sykkelruten skulle fjernes fra kartet.

Ruten starter ved parkeringsplassen i Skui idrettspark ved foten av Skuibakken. Du sykler så oppover i lysløypetraseen. Det er litt bratt i starten, men underlaget er ganske bra, med mindre det er veldig vått. Etter ca. 0,6 km kommer du til grusveien, og da svinger du skarpt til høyre på den og sykler oppover mot hoppet på den gamle Skuibakken.

Nå kommer du raskt til to veideler. Ta til venstre i det første og til høyre i det andre, så kan du sykle inn i det vakre og rolige kulturlandskapet mot Persbråtan i bunnen av Ursdalen.

Til nå har ruten vært felles med rute 387. Denne tar her til venstre forbi Rønningen og videre til Jordbru. Men du svinger til høyre og tar deg gjennom porten ved Persbråtan og sykler oppover på skogsbilveien som går parallelt med Urselva.

Etter en deloppoversykling går veien over i å bli blåmerket sti, og nå venter et par kilometer på til dels tøff trillesti. Hvis du har lyst på en liten avstikker til fots, går det en sti nordover rett etter der den blåmerkede stien starter. Den fører frem til Risfjellkastet og Røverkulåsen, der det er gravminner fra bronsealderen.

Men tilbake til den blåmerkede stien. Det er et trolsk landskap her mellom Risfjellet og Ramsåsen. Snart kommer du til et stidele der retningen til venstre er skiltet til Stovivollen (2 km) og Vestmarksetra (5 km), men vår rute tar ikke av her. Det gjør den heller ikke i neste stidele, men fortsetter rett frem (til høyre) frem til den 0,3 km lange opparbeidede trillestien frem til Svartvann.

Fra Svartvann kan du sykle videre nordover til Skoglundgod skogsbilvei. Men det er flere andre muligheter til å sykle herfra til andre steder i Vestmarka. Ved å ta rute 403 kommer du til Grønland med forbindelse via Grønlandsveien til flere steder syd i Vestmarka. Du kan også sykle rute 411 mot Lindeberget eller trillesti rute 401 til Mikkelsbonn.

Et tips til slutt: Trillingen gjennom Ursdalen går stort sett oppover hele veien. Sånn sett er det kanskje bedre å ta denne ruten motsatt vei.
Miniversjon av Niagarafallene

Foto: Erik Unneberg, 17.08.2009

Skui - Bjørum sag 2 km Offentlig vei og skogsbilvei/turvei Vestmarka
Svartvann - Mikkelsbonn 0,8 km Trillesti/løypetrasé Vestmarka
Skoglund - Svartvann 4 km Skogsbilvei/turvei Vestmarka
Skui - Tanumplatået - Jordbru 2,2 km Skogsbilvei/turvei og trillesti/løypetrasé Vestmarka