Olum - Trantjern

Nordmarka nord

Dette er en av relativt få veier som fører inn i Nordmarka fra nord. Dermed skulle den være et utmerket utgangspunkt dersom du vil legge hele Marka for dine føtter - fra nord til sør.

Fra Olum følger du bomveien opp lia - og første del av veien er ganske bratt. Den stiger ca 220 høydemeter i løpet av 2,5 kilometer. På vei oppover passerer du Slåttbråtan og Olumsetra.

På toppen (etter å ha syklet 3,5 km fra Olum), kommer du til de idylliske Grasbergtjerna. Hvis du ser mot nordøst, får du øye på Ballangrudsæterhøgda med kommunikasjonsmasten på toppen. Så venter svak nedoverbakke helt til "mål".

Et kort stykke etter tjernet, tar en vei av mot venstre - den går til Mylladammen langs nordsiden av Mylla (rute 187 og rute 744). Men du fortsetter langs lia øst for Helgehaugen. Benytt gjerne sjansen til å ta et stopp på utsiktspunktet ved rasteplassen - her er det panoramautsikt over Mylla. Snart får du Vestenden på venstre side, og i neste kryss holder du til venstre. Tar du en kort avstikker til høyre her, kommer du til den idylliske Sinnerseter.

Etter å ha syklet ned bakkene, kommer du fram til krysset ved Trantjern. Herfra går rute 134 videre sørover mot Kalvedalen, mens veien til venstre går østover på sørsiden av Mylla, til Mylladammen (rute 221).
Solgløtt over Trantjern

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 03.10.2004

Mylla - Brattholt - Trantjern 7,1 km Skogsbilvei/turvei og trillesti/løypetrasé Nordmarka nord
Jevnaker - Olum 7,5 km Offentlig vei Krokskogen - Hole
Kalvsjø - Olum 5,7 km Offentlig vei Nordmarka nord
Trantjern - Kalven 8 km Offentlig vei, skogsbilvei/turvei og trillesti/løypetrasé Nordmarka nord

Mylla - Brattholt - Trantjern

Jevnaker - Olum

Krokskogen - Hole

Kalvsjø - Olum

Trantjern - Kalven

Nordmarka nord

Offentlig vei, skogsbilvei/turvei og trillesti/løypetrasé