Hammeren - Lyberga - Øyungen

Preppestatus: Ikke preparert
Sist preparert: 22.03.2018

Oversiktskart

Dette er en løype som krever mye snø og prepareres derfor sjelden, så ser du at den er kjørt opp, anbefaler vi en tur i den.

Løypa starter på Hammeren i Maridalen, og går først over jordene forbi kirkeruinene på nordsiden av Maridalsvannet og forbi Maridalen bygdetun. I det første løypekrysset går løype 678 til høyre mot Sander, men du holder til venstre. Like etterpå kommer du til et nytt løypekryss, der du også tar til venstre. Løypa som går rett frem (løype 127) går til Skar.

Snart kommer du til parkeringsplassen ved navn Hønefoten og deretter til veikrysset ved Maridalen skole. Løypa går nå oppover i lia, i det vi kaller Turtermarka. Et godt stykke oppover passerer du skogbrannfeltet fra 1992. Her vokser løvskogen, som skiller seg ut fra barskogen omkring. Dette er ikke minst synlig i den "grønne" årstid, og spesielt på avstand, se for eksempel dette bildet.

Nordøst for Fagervann kommer løype 961 inn fra venstre. Også den krever mye snø, og starter i likhet med vår løype fra Hammeren. Nå venter fine utforkjøringer ned til Øyungsdammen, der løypa ender. Herfra kan du fortsette til venstre over Øyungen til Kikutstua (løype 367 eller løype 365), til høyre mot Skar (løype 709) eller rett frem (løype 366) mot Gørjahytta.

Et tips: Hvis du går løypa sørover får du friske utforkjøringer i rene berg-og-dalbane-klassen!

Tilknyttede løyper og turer

Nr Navn Fra Til Lengde i km

Adkomstinformasjon

Slik reiser du til og fra Hammeren