Gupu

Vinter på Gupu

Foto: Ivar Gilså, 12/02/2012

Om Gupu

NB: Gupu er nå stengt i påvente av at nye drivere kommer på plass.

Gupu er et populært utfartssted for folk fra Asker og Bærum. Gården ligger fint til på et høydedrag med utsyn både mot vest og øst. Den gamle saltveien fra Asker til områder i innlandet går gjennom gården, og fra Tanmum-området passerer veifar som går vestover. Pollenprøver viser at der bodde bønder her for omkring 1500 år siden. Gården hadde 123 dekar innmark i 1936. Rydningsrøyser viser at innmarka tidligere har vært litt større.

For folk flest er Gupu i dag meste kjent som rasteplassen med hjemmebakte kaker som spesialitet. Særlig sjokoladekaken, bakt etter stedets egen oppskrift, er det rift om. Dagens eiere og drivere tilhører en slekt som har sine røtter på Gupu tilbake fra 1700-tallet. Turfolk kommer lettest til gården fra Vestmarksetra eller Semsvannet, til fots, på sykkel eller på ski.

Du finner mer informasjon på Gupus nettside og facebookside. Vi legger ut eventer, bilder til inspirasjon, væroppdateringer, og ukens suppemeny jevnlig.

Fra Vestmarksetra (1-2 km) eller Semsvannet (4,5 km), til fots, på sykkel eller på ski.

Affiliates