Torsætra

Søndag på Torsætra

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 09.09.2012

Om Torsætra

Torsætra er et særpreget selskapslokale på Totenåsen. Det ligger ved foten av Torsæterkampen, den høyeste toppen her i området.

Helt siden 1800-tallet har det vært overnatting og bevertning her. "Kvilstelle" kalte tømmerhoggerne stedet den gang. Nå drives Torsætra som selskapslokaler, og det holdes kurs og seminarer her.

Kafedriften ble avviklet 10. desember 2023, etter at Ingunn og Frode Skogstrand hadde drevet stedet i 14 år.

I august 2012 ble Torsætra kåret til regionvinner i konkurransen Ganefart 2012. Konkurransen er arrangert av Norges Bygdekvinnelag, Landbruks- og matdepartementet og Innovasjon Norge. Hvert år kårer de «Norges beste spisested langs veien». Torsætra ble regionvinner blant de 43 deltakerne i Oppland og Hedmark.

Torsætra er et populært mål for dagsturer. Herfra kan man fortsette på ski-, sykkel- eller fotturer i mange retninger. Det er et betydelig nett av skiløyper på Totenåsen.

Bilvei fra Hurdal (bomvei) og Skreia/Lena. Skiløyper og skogsbilveier (sykkel).

Affiliates