Temperatur: | -6 til -8 grader. |
Vær: | Overskyet vær |
Snødybde: | 30-80 cm. |
Smøretips: | Blå multigrade voks |
I dag blir jobben å merke og preparere til Grenaderen. Ellers så står løypene godt I det kalde været. Mot Løvlia er det fortsatt veldig lite snø mellom Fjellstadhytta og Fjellseterbommen. Og nedkjøringen fra Kongens utsikt til Kleivstua. Så ta det pent her. Det meste av scooterløypene er nå preparert, og det er vært å prøve disse løypene nå.
Temperatur: | -9 til -15 grader. |
Vær: | Overskyet |
Snødybde: | 40-80 cm. |
Smøretips: | Rode blå ekstra voks |
Det er fine forhold ut fra Ringkollen. Lett snø i luften nå på morgenen. Alt av maskinløyper er kjørt opp og med god kulde står løypene fint: Løypene til Løvlia, Skottaveien og Atjern. Løypene har i natt frisket opp løypene til Tverrsjøstallen, Nysetra, Langvannsbrenna, Sinnerdalen, Øyangsrøysa og treningsrunden. Scooterløypene ble pakket og sporsatt på nytt i går.
Temperatur: | -10 til -12 grader. |
Vær: | Klart |
Snødybde: | 30-100 cm. |
Smøretips: | Blå multigrade voks |
Maskinløypene er preparert og i god stand. I kaldt vær som nå er det ikke behov for prepp hver dag, løypene står bra i flere dager. Scooterløypene er også preparert, pga lite snø siste tiden kan det være litt hardt i enkelte partier. Lysedammene - Oppkuven - Løvlia er en klassisk preparert løype (ikke skøyting). Gråseterveien er preparert for både skøyting og klassisk. Se forøvrig preppestatus på Skiforeningens oversiktskart.
Temperatur: | -6 til -12 grader. |
Vær: | Opphold |
Snødybde: | 20-40 cm. 0 det siste døgnet. |
Ja, da har det vært kjørt fra By til Løvlia samt Soterudveien og til Greinehytta og Tobonn. GOD TUR!
Temperatur: | 0 til 2 grader. |
Vær: | Opphold |
Snødybde: | 15-40 cm. 0 det siste døgnet. |
Da er det kjørt i eineåsen skianlegg og det eneste som ikke er kjørt er rundløypa på toppen av anlegget,vil bare nevne at det er kjørt også ned til gommerud.GOD TUR
Noen skogsbilveier benyttes til drift fram til jul selv om de ikke brøytes. Enkelte veier brøytes også gjennom hele vinteren av samme årsak. Veier som brøytes gjennom sesongen er gjerne merket med en orange firkant.
Løypene prepareres ved behov på hverdagene, og vi prioriterer å ha størstedelen av løypenettet klart før helger og dager med stor utfart.
Ved kalde og stabile værforhold er det ofte best å la løypene ligge i fred. Å preparere dem unødig fører bare til løsere spor og unødvendig ressursbruk.
Det er vanlig å preparere etter snøfall eller når løypene er svært slitte. Milde dager og kalde netter gir gjerne svært isete og harde forhold, og da kan det være behov for å frese opp løypene og sette nye spor. Vi forsøker å unngå å preparere i plussgrader, da dette setter fart i snøsmeltingen og fort kan føre til steinharde løyper når temperaturen slår over på minusgrader igjen.
Når sesongens første snø har kommet, eller etter større snøfall i sesongen, er det viktig å få pakket sammen snøen før vi setter spor. Pakking gjøres gjerne med snøscooter eller ATV med matter eller ruller bak. Slik får vi en fin løypesåle og grunnlag for å sette spor i neste runde.
Det kommer an på. Etter snøfall er det best å gå i spor som nylig er kjørt opp (grønne). Det samme gjelder for nullføre (når lufttemperaturen er rundt 0 grader). Under slike temperaturforhold blir løypene fort blanke og sporene løse. Også når det er svært hardt og isete (plussgrader på dagtid og kuldegrader på natten) kan det være best å gå i løyper som nylig er frest og sporsatt.
Under andre forhold er løyper som har stått en stund (orange og lilla) best å gå i. Når en løype er nypreparert er sporene ofte løse de første timene før de får satt seg. Så når været er stabilt og kjølig er det ingen vits i å gå etter de helt nypreparerte løypene.
Ved varmegrader unngår vi gjerne å preparere. Preparering i varmegrader setter fortgang i snøsmeltingen og fører til knallharde føreforhold om det skulle fryse på.
Etter store snøfall er det viktig å få komprimert snøen slik at den danner en god såle man senere kan sporsette. Pakking skjer med scooter med matte eller rulle hengende bak, eller kun med scooter når snømengdene er ekstra store. Man kan også pakke med tyngre utstyr som løypemaskin, men da er det viktig at snøen ikke er våt slik at man risikerer å stå igjen med en kompakt issåle når det blir kaldere igjen.