Temperatur: | -2 til -3 grader. |
Vær: | Klart, sol |
Snødybde: | 20-60 cm. 4 det siste døgnet. |
Smøretips: | Rode Fiolett Multigrade |
Så fikk vi et par cm snø, mest positivt men også litt skummelt. Det positive er at alt hjelper på mykere og bedre spor, i negativ retning dekker den lille snøen de islagte partiene men det skumleste i dag er nok å gå ut av bilen på parkeringsplassen. Så mye som mulig av løypene blir preparert på nytt men de som ikke rekkes over i høyden vil være vel så gode. Vannene og de lavtliggende områdene ( Muren - Nygård ) trenger mye mer snø før det blir preparert. Personalet på Brunkollen og Vensåsseter står klare for å ta dere i mot med bakeverk og varm drikke. Føret fra start er som følger: Årnes: Ikke preparert over jordet på starten på grunn av for lite snø, blir bra når man kommer til veien og fort mye bedre i første bakke. Østernvannsvingen: Helt greit fra start, men litt hardt. Fossum: Beste vei ut er Stjernekrysset til venstre og ut til nedre del av lysløypen til demningen. Burudvann: Etter hugsten i fjor har dette blitt et veldig bra utgangspungt, herfra er det fine forhold fra start. Vannene: Her får vi ikke gjort noe mer med scooter, men ingen av vannene i Bærumsmarka er lange. Harde spor og is ( særlig Østernvann). Kryssing av vannene er å anse som en liten stakeøkt.
Temperatur: | -2 til -6 grader. |
Vær: | Opphold |
Snødybde: | 5-15 cm. 0 det siste døgnet. |
Da har jeg kjørt en liten runde på golfen ved parkeringsplassen og det er stedvis lite snø noen steder.God tur
Temperatur: | -2 til 2 grader. |
Vær: | Lettskyet |
Snødybde: | 20-30 cm. 0 det siste døgnet. |
Smøretips: | Felleski eller Rode klister |
På tross av mildværet er det fortsatt mulig å ta seg en runde på ski her i lavlandet. Det kan nok være hardt når det har vært kaldt på natten, og kan etterhvert bli tynt med snø enkelte plasser, så gå forsiktig. Det prepareres ikke på nytt før det kommer mer snø. God tur!
Noen skogsbilveier benyttes til drift fram til jul selv om de ikke brøytes. Enkelte veier brøytes også gjennom hele vinteren av samme årsak. Veier som brøytes gjennom sesongen er gjerne merket med en orange firkant.
Løypene prepareres ved behov på hverdagene, og vi prioriterer å ha størstedelen av løypenettet klart før helger og dager med stor utfart.
Ved kalde og stabile værforhold er det ofte best å la løypene ligge i fred. Å preparere dem unødig fører bare til løsere spor og unødvendig ressursbruk.
Det er vanlig å preparere etter snøfall eller når løypene er svært slitte. Milde dager og kalde netter gir gjerne svært isete og harde forhold, og da kan det være behov for å frese opp løypene og sette nye spor. Vi forsøker å unngå å preparere i plussgrader, da dette setter fart i snøsmeltingen og fort kan føre til steinharde løyper når temperaturen slår over på minusgrader igjen.
Når sesongens første snø har kommet, eller etter større snøfall i sesongen, er det viktig å få pakket sammen snøen før vi setter spor. Pakking gjøres gjerne med snøscooter eller ATV med matter eller ruller bak. Slik får vi en fin løypesåle og grunnlag for å sette spor i neste runde.
Det kommer an på. Etter snøfall er det best å gå i spor som nylig er kjørt opp (grønne). Det samme gjelder for nullføre (når lufttemperaturen er rundt 0 grader). Under slike temperaturforhold blir løypene fort blanke og sporene løse. Også når det er svært hardt og isete (plussgrader på dagtid og kuldegrader på natten) kan det være best å gå i løyper som nylig er frest og sporsatt.
Under andre forhold er løyper som har stått en stund (orange og lilla) best å gå i. Når en løype er nypreparert er sporene ofte løse de første timene før de får satt seg. Så når været er stabilt og kjølig er det ingen vits i å gå etter de helt nypreparerte løypene.
Ved varmegrader unngår vi gjerne å preparere. Preparering i varmegrader setter fortgang i snøsmeltingen og fører til knallharde føreforhold om det skulle fryse på.
Etter store snøfall er det viktig å få komprimert snøen slik at den danner en god såle man senere kan sporsette. Pakking skjer med scooter med matte eller rulle hengende bak, eller kun med scooter når snømengdene er ekstra store. Man kan også pakke med tyngre utstyr som løypemaskin, men da er det viktig at snøen ikke er våt slik at man risikerer å stå igjen med en kompakt issåle når det blir kaldere igjen.