Påske i Marka

Skal du være hjemme i påsken? Fri tankene fra smitte og restriksjoner. Dra ut i Marka for god gammeldags avkobling. Vi lover at det hjelper!

Tekst: Camilla Melbye-Nørbech Foto: Magnus Nyløkken

Published 3/23/2021

Påskeforholdene har slått til for fullt, og nå er det klister, solkrem og solbriller som gjelder. Det milde været gjør at vi må begrense prepareringen noe for å bevare snøen lengst mulig. I høyden er det fortsatt masse snø. Opp til to meter flere steder. Det er nok til at vi vil beholde gode skiforhold en god stund til, og påsken er reddet!

Det går dessverre mot mildere netter som gjør at det spøker for skiføret flere steder i lavlandet. I lavereliggende strøk må du derfor belage deg på å ta bena fatt det første stykket.

Sånn som været er nå, er det vanskelig å si hvordan forholdene vil være hele påsken. Følg derfor alltid med på føremeldingen før du drar ut på tur.

Påskevær: Supre spor mellom Mylla og Rajebråthytta. Bildet tatt 24. mars. Foto: Christian Haukeli

Er din favorittstue i Marka stengt? Solveggen er alltid åpen.

Mange av markastuene er stengt på grunn av strenge restriksjoner grunnet pandemien, og de som er åpne tilbyr kun take away. Vi oppfordrer derfor til å alltid sjekke åpningstider i iMarka-appen, eller her. Løvlia holder stengt i påsken, Vangen har åpen kiosk med take away. Skullerudstua holder også åpent for take away de fleste dager i påsken. Kikut har muligens åpent for take away, men ber alle om å følge med på hjemmesiden for oppdatert informasjon.

Solveggen er heldigvis alltid åpen. Tar du med deg et sitteunderlag, en ekstra jakke, termos, matpakke, appelsin og Kvikk Lunsj er vi sikre på at lunsjen blir like hyggelig – om ikke enda hyggeligere utendørs i sola. Vi trenger alle litt D-vitamin etter en lang vinter, og hva er vel påskeferie uten brilleskille?

Appelsin og Kvikk Lunsj: Pausen kan gjøre en hver tur enda litt bedre! Foto: Christian Haukeli

Få barna ut i Marka med Skiforeningens distansekort

Vi i Barnas Skiforening har som mål å være med på å spre ekte ski- og vinterglede, og har lyst til at du skal kose deg i skiløypa i påsken! Men det er ikke bare turer i skiløypa du kan skrive ned. Husk at all skileik, hopping og turer i alpinbakken også kan logges! Når snøen blir borte til våren, kan du legge sammen alle kilometerne du har gått og se hvilket merke du kan kjøpe hos Skiforeningen. Hver gang et barn når et distansemerke, gir OBOS et bidrag til SOS- barnebyer. Hvert stavtak teller - bli med!

Appen kan lastes ned gratis i App store og Google Play. Du finner mer informasjon her.

Skiforeningens distansekort er en fin "gulrot" for mange barn når de skal ut på skitur med familien.

Kjentmannsheftet: Bruk påsken på oppdagelsesferd i Marka

Vi håper at denne populære turkameraten kan gi deg inspirasjon til varierte og nye turer. Marka er magisk på denne tiden av året, fuglekvitter våkner til liv og solstrålene varmer endelig i ansiktet etter en lang vinter. Det er satt ut 50 poster fordelt på alle marker rundt Oslo, fra Hurumlandet og Kjekstadmarka i sør, til Vestmarka i vest og Krokskogen, Nordmarka og Romeriksåsene i nord, Østmarka i øst og til Sørmarka i sørøst.

Vi kan ikke samle hele vennegjengen nå, men hva med en konkurranse om å finne flest poster i løpet av påskeuka? Du kan løse inn et kjentmannsmerke i gull, sølv eller bronse etter å ha tatt henholdsvis 40, 25 eller 15 av postene. God tur og lykke til!

Bålkos – finnes det noe hyggeligere?

I disse hjemmekontortider er det ekstra kjærkomment med noen dager påskefri – og fri fra hjemmet ikke minst. Utnytt de lyse dagene og ta måltidene ute! Bruk bålet som kjøkken og disk opp med havregrøt til frokost, omelett til lunsj eller pølser til middag. Avslutt grillingen med deilig, myk marshmallows og du blir raskt populær. Frokost, lunsj eller middag; alle måltider kan nytes utendørs. Og du - utemåltidene smaker så utrolig mye bedre etter litt fysisk aktivitet.

Hei til den varme, milde påsketida!

Fantasien er det eneste som setter grenser for hva man kan lage på bål. Vær kreativ!

BUA – lån utstyr til sport og friluftsliv

BUA er en nasjonal ideell organisasjon som jobber for at barn og unge skal få mulighet til å prøve flere og mer varierte aktiviteter. Det gjør de ved å gjøre det enklere for deg å låne utstyr til sport og friluftsliv. Du kan låne alt fra skiutstyr - til det du trenger til teltturen. Les mer om BUA og hvor du kan låne utstyr her.

Etterlat ingen spor (annet enn skispor) i naturen. Illustrasjon: Brunch

Etterlat skisporet #likefinsomfør

Uansett om du skal tilbringe påsken på fjellet, i byen, i Marka eller ved sjøen oppfordrer organisasjonen Hold Norge Rent til sporløs ferdsel. Forlat stedene du besøker i påsken frie for søppel.

Fire tips til en søppelfri påske:
1.     Legg emballasje og munnbind i en lomme med lås eller glidelås
2.     Ikke kast matavfall i naturen
3.     Ha med en pose til avfallet ditt på tur
4.     Ikke brenn søppel på bålet

Små grep gir stor gevinst.

Affiliates