100 år etter: Veteraner fra Hans Majestets Kongens Garde fikk være med på langrennskurs med Skiforeningens instruktører forrige uke.

– Vi skapte mye oppmerksomhet, kan du si

Garden rundet av Skiforeningens skikurssesong. Det var det en helt spesiell grunn til.

Tekst: Christine Amdam Foto: Tuva Skare

Published 3/21/2023

I januar 1923 arrangerte Skiforeningen sitt aller første skikurs. Og de første deltagerne var ingen ringere enn Hans Majestets Kongens Garde. Den gangen ble det kalt vinterinstruktionskurs. Denne vinteren har 30 entusiastiske instruktører fra Skiforeningen holdt langrennskurs på ni forskjellige kurssteder, på alle nivåer og i både skøyting og klassisk. Omkring 850 deltakere har vært med.

Som en avslutning på skikurs-sesongen inviterte Skiforeningen Garden til å delta på kurs.

– Vi skapte mye oppmerksomhet i løypa kan du si, forteller initiativtager og ansvarlig for Skiforeningens langrennskurs, Elisabeth Uhlig-Nordølum.

– De stilte opp i uniformene som ble brukt av Garden i mellomkrigstiden, altså i tiden da Skiforeningen arrangerte sine første skikurs.

Oppstilling: Vi er vant til å se Garden på linjalrette linjer. På skikurs var det andre utfordringer som sto for tur.

En del av kulturarven

Også Skimuseet fyller 100 år i år, og daglig leder for Skimuseet, Åslaug Midtdal, stilte opp for å gi veteranene litt skihistorie.

– I Skimuseet viser vi frem gjenstander og forteller på mange måter den materielle delen av skihistorien. Mens skikursene er den immaterielle delen av kulturarven. Vi kan se på det som et slags moderne museum, sier Midtdal.

Hun forteller at det i tillegg til Garden var lærere og lærerinner som var de første deltakerne på skikurs.

– Begge gruppene ble nok prioritert fordi de skulle spre skikunnskapen videre. I tillegg brukte de ski i det militære, og det var viktig at de skulle gå foran som et godt eksempel. Det militære var også starten av organisert skisport, og det var her vi så de første skikonkurransene, forteller Midtdal.

Skihistorie: Daglig leder av Skimuseet, Åslaug Midtdal, forteller om Skiforeningens jubileer og hvorfor Garden var de første som var på skikurs for 100 år siden.

Litt annen pedagogikk

I Skiforeningens årbok fra 1923 kan vi lese om skikurset hvor Garden måtte gjennom både terping - og frustrasjon. En deltager registrerer et "skeptisk blik paa vort skiutstyr, ialfald paa mit". Og hva mener instruktøren egentlig med å "utnytte skienes glidende evne"? Kursdeltageren tenker sitt: "Det er formodentlig nogen nymodens greier han har funnet paa".

Etter hvert skal det øves på å "braastanse midt i bakken. Jeg løste oppgaven paa den praktiske maate at jeg hev mig pladask overende, men lederens haanlige og iretteseættende blik fortalte mig at det var ikke slik det skulle gjøres".

100 år etter er pedagogikken noe annerledes, men innholdet i kurset mye av det samme.

– Jeg synes de klarte seg bra, og det gikk overraskende fint å gå på ski i de tunge uniformene. Det var nok litt varmt og upraktisk, men jeg tror de fikk utbytte av kurset og lærte litt, sier Elisabeth Uhlig-Nordølum.

Utenom det vanlige: Lakksko ble byttet ut med skisko.

Kulturarv: Gode skikunnskaper har vært viktig i det militære.

Full fart: Uniformene ga noen begrensninger, men det var mulig å få til frasparket allikevel.

Affiliates