Endelig på plass i Skimuseet: Daniela Pawel, leder for konserveringslaboratoriet og malerikonservator ved Vitenskapsmuseet, NTNU i Trondheim, fikk bragt Norges eldste ski trygt på plass bak monter i Skimuseet denne uken. Foto: Skiforeningen

Norges eldste ski på plass i Skimuseet

Endelig kan den 5200 år gamle Drevjaskien vises frem i Skimuseet.

Tekst: Guri Leyell Skedsmo Foto: Mikkel Totland

Published 11/30/2023

Rundt 5200 år gammel: Drevjaskien er endelig på plass i Skimuseet.

Når Skimuseet åpner dørene igjen til helgen, etter omfattende ombygging og modernisering, vil Norges eldste skifunn være det første som møter publikum innenfor museumsdørene.

To dager før jubileumsåpningen på Skimuseets 100-årsdag, ankom skien, fraktet i en klimakasse fra Vitenskapsmuseet i Trondheim.

Endelig utstilt

Skimuseet har tusenvis av par med gamle ski. Alvdalskia fra ca. år 600 er eldst og mest kjent. Nå må den se seg aldersmessig kraftig slått av den 5200 år gamle Drevja-skien.

– Drevjaskien har først og fremst vært kjent blant forskere. Det er så flott at den nå blir vist fram for folk flest, og særlig de som kommer hit og er spesielt interessert i skihistorie, sier Daniela Pawel, leder for konserveringslaboratoriet og malerikonservator ved Vitenskapsmuseet, NTNU i Trondheim.

Sammen med gjenstandskonservator Marte Iversen Rønning fraktet hun skien fra Trondheim denne uken.

Der den hører hjemme

Norges eldste skifunn består av to skideler i furu.

– Drevjaskien hører hjemme på Skimuseet. Sammen med helleristninger og alle de andre skifunnenene vi har utstilt, gir den innblikk i den fellesmenneskelige oppfinnelsen skigåing har vært i verden, sier museumsleder Åslaug Midtdal.

Kongelig åpning

Drevjaskia er en av gjenstandene H. M Kong Harald får se når han lørdag 2. desember gjenåpner Skimuseet. Gjenåpningen, etter ett års omfattende ombygging og modernisering, skjer på dagen dagen 100 år etter at museet åpnet dørene første gang. Også Oddvar Brås berømte stav fra ski-VM i Oslo i 1982, er ny på Skimuseet.

– Den brukne staven er kanskje Norges mest kjente skigjenstand, og har vært en etterspurt gjenstand, ifølge museumsleder Åslaug Midtdal.

• Skimuseet åpnet i 1923, eies og drives av Skiforeningen
  • H.M. Kong Harald, æresmedlem i Skiforeningen, åpner det nye bygget og den nye utstillingen.
  • Er verdens eldste spesialmuseum for ski
  • Det første museet ble oppført mellom Frognerseteren restaurant og Sporten
  • Ble flyttet til Holmenkollbakken i 1951
  • Skiforeningen tok initiativ til museet, etter bl.a å ha mottatt en rekke unike gjenstander fra polarekspedisjonene til Fridtjof Nansen og Roald Amundsen