– Det føles litt rart

Hundrevis av barn har ski på bena for første gang når Skiforeningen inviterer til gratis skileik i vinterferien. Navtaj (6) fra Haugenstua er en av dem.
Text: Christine Amdam
Published 2/22/2024

– Det er litt rart det her, men jeg synes det er gøy, sier Navtaj mens han skyver skiene forsiktig foran seg i skisporet.

Han går i førsteklasse på Haugenstua skole og er på besøk på skileikområdet ved Tokerud ungdomsskole på Vestli/Stovner sammen med aktivitetsskolen. Mandag til torsdag i vinterferien arrangerer Skiforeningen gratis aktivitetsdager her. Aktivitetsskoler i området blir invitert, og alle som vil kan komme og være med.

Givende jobb

Kristina Antal er leder for skiskolen på Vestli/Stovner og synes det er veldig gøy å få være med når så mange prøver seg på ski for første gang.

– Det er veldig givende. Jeg har vært instruktør her siden 2019, og det er mitt andre år som leder. Dette er et område hvor veldig mange ikke kommer seg ut på ski selv, så det er veldig fint å se hvor mange som kommer.

Givende jobb: Kristina Antal er leder for skiskolen på Vestli/Stovner. Foto: Christine Amdam

Første gang: Blant førsteklassingene ved Haugenstua skole var det nesten ingen som hadde hatt ski på bena før. Da var det fint med instruksjun fra Skiforeningens instruktør, Sofie. Foto: Christine Amdam

Første gang: Josef (t.v.) og Omar jobber som assistenter ved aktivitetsskolen på Haugenstua, og de fikk også prøve seg på ski for aller første gang. Foto: Christine Amdam

Øvelse gjør mester: Å lære seg å reise seg opp med ski på bena er noe av det viktigste man må lære seg. Det blir noen knall og fall når man er ny på ski. Foto: Christine Amdam

For barn og voksne

Skiforeningen stiller med utlånsutstyr til både barn og voksne. Det er nemlig ikke bare barna som prøver seg på ski for første gang.

– Man må prøve nye ting. Det er veldig spennende, sier Josef og Omar som jobber som assistenter ved aktivitetsskolen på Haugenstua. De følger nøye med på instruksjonene fra Skiforeningens instruktører.

– Jeg har veldig lyst til å gå mer på ski, dette var skikkelig gøy, sier Omar.

Det var mange fall, litt gråting, mange som følte seg som Bambi på isen, men da de var ferdig med første økt og skulle ta en liten pause kom det et stort jubelbrøl.

– Jeg gleder meg til å prøve mer, sier Navtaj.

Skiforeningens aktivitetsdager

• Alle arrangementene er åpne for alle
  • Gratis, krever ingen påmelding.
  • Skilek om vinteren, orientering, natursti, kano, fisking og mye annet om sommeren.

Affiliates