Mann på ski om kvelden.

Mil etter mil gjennom Marka

Vinner av Holmenkollmarsjen fra 2018, Joar Thele, gikk ikke mindre enn 321 kilometer på ski gjennom Marka denne uken. Den imponerende bragden utførte han sammen med lagkompis Anders Aukland.

Tekst: Susanne Høyden Stiansen Foto: Joar Thele

Published 3/26/2020

I en vinter hvor bakken ofte har vært bar i lavereliggende strøk, har det ikke vært så lett å formidle at forholdene i Marka er veldig fine.

Og fortsatt går det altså an å få seg en skikkelig langtur. Sist uke gikk landslagsløper Hans Christer Holund 204 kilometer på ski på 11 timer og 23 minutter, deretter fulgte Holmenkollmarsjen-vinner Joar Thele og lagkompis Anders Aukland i team Ragde eiendom opp med 321 kilometer på 18 timer.

Det vil naturligvis vi i Skiforeningen høre mer om, og Joar Thele har gitt oss noen detaljer fra turen.

Er man nede i Oslo sentrum skulle man ikke tro det var skiføre, men oppe i høyden holder det seg veldig bra og vi hadde fine forhold hele dagen.

– Utrolig bra forhold

– Klokken halv seks stod vi klare i Sørkedalen med skiene og vi så frem til noen fine og seige timer på ski i Marka, sier Joar Thele, som går for team Ragde eiendom.

Turen ble utført mandag 23. mars, og hadde start og mål i Sørkedalen. Bildene fra turen vitner om to blide karer som denne dagen skulle få med seg både at solen gikk og ned, mens de danset seg gjennom Marka på ski.

–  Vi brukte en kombinasjon mellom staking og skøyting, og når vi kom opp til toppen av Heggelivann så var det utrolig bra forhold innover i marka.

Bilde av Anders Aukland på Mylla

Foto: Joar Thele

I føremeldingen denne uken melder Skiforeningen at det fortsatt er steder med fine skiforhold i Marka.

– Er man nede i Oslo sentrum skulle man ikke tro det var skiføre, men oppe i høyden holder det seg veldig bra og vi hadde fine forhold hele dagen, sier Thele.

Oppkuven, Krokskogen. Foto: løypebas Per Gulbrandsen.

Avsluttet med hodelykt

– Vi gikk innover mot Mylla og på hvert av vannene tok vi en ekstra runde på skaren. Vi gikk i skiløypene som går innover mot Spålen og Tversjøstallen, deretter videre mot Mylla og rundt Gjerdingen. Dette er nok noen av favorittløypene mine i Marka. Det ble mye fram og tilbake der. Det var veldig bra spor og føre.

Det ble en lang og seig dag ute på ski, men med gode løyper og fantastisk terreng så ble det en helt rå skitur, sier den spreke sørlendingen Joar Thele.

Joar Thele og Anders Aukland startet skituren kl 05.30 og var ferdig litt over midnatt. De gikk med sekk og hadde med mat og drikke. Vann fikk de fyllt på to ganger i vannkranen på Tversjøstallen. Når det ble mørkt gikk de tilbake til bilen i Sørkedalen og hentet hodelykt og fortsatte noen timer til.

Totalt var de i Marka ute i ca 19 timer inkludert pauser. Total lengde ble altså 321 km og 17t 50min i bevegelse.

Viktig med frisk luft

Det er spesielle tider for mange nå som vi stort sett skal holde oss hjemme og i hvert fall på mer enn en armlengdes avstand fra andre.

- Da blomstrer kreativiteten og noen benytter dagene i Marka. Å gå så langt på ski i løpet av en dag som flere har gjort den siste uken er imponerende og noe jeg trodde knapt var mulig. Min oppfordring til alle er å få seg en tur ut daglig, på bena, ski eller sykkel. Noen få prosent av denne langturen holder lenge, sier løypesjef Hege B. Sheriff.

Hun minner om at vi også i Marka må være nøye med å følge råd og pålegg fra helsemyndighetene, særlig å holde avstand til hverandre.

Langdistanse-stuntene i Marka har fått mye omtale, blant annet på NRK og Aftenposten.

Vinner av Holmenkollmarsjen

Tett snøvær og tungt føre stoppet ikke Joar Thele, da han 2018 vant herreklassen i Holmenkollmarsjen.

Joar Thele som er tidligere gullvinner i padling har gått Holmenkollmarsjen mange ganger, og ble blant annet nummer to i 2016.

Les artikkelen: Rask på vann og land.

Foto fra  Holmenkollmarsjen

Foto: Snorre Veggan