Til topps i Maridalen

Vi går på blåmerket sti til Mellomkollen, en av de flotte utsiktspunktene i Maridalsalpene.

Tekst: Christine Amdam Foto: Tuva Skare

Published 6/14/2023

Skiforeningens fellesturer

Skiforeningens arrangerer fellesturer tirsdag og torsdager vår, sommer og høst.

Tirsdagsturene har lang tradisjon i Skiforeningen, og er et populært tilbud til seniorer. Vi byr på et variert turprogram i de ulike områden av Marka.

Les mer: Tirsdagsturer

Raske føtter er et turkonsept for deg som er kjapp i steget, og som gjerne liker å gå litt lengre turer i Marka.

Les mer: Torsdagsturer for raske føtter

Turen starter med bussrute 51 til Øvre Vaggestein. Dette er stoppet før endestasjonen Skar innerst i Maridalen. Herfra starter vi på grusveien rett ved bussholdeplassen og vi følger denne helt til skiltet som peker opp mot Mellomkollen. Stien starter med en steinete bakke, og herfra går det stort sett bare oppover.

Naturreservat

Mellomkollen er den høyeste av åstoppene i Maridalen med sine 537 meter over havet. Etter hvert kommer vi inn i Mellomkollen naturreservat. Granskogen dominerer terrenget, men det er også mange mosekledde grønne områder hvor traktkantarellen liker seg. Det er en varm dag, og viktig med pauser og påfyll av væske underveis.

Reis kollektivt: Buss nummer 51 går fra Nydalen og innover Maridalen.

Raske føtter

Denne dagen er vi på tur med Skiforeningens turgruppe «Raske føtter». Dette er en gjeng spreke pensjonister hvor de fleste nettopp har gått av med pensjon. Det arrangeres fellesturer annenhver torsdag gjennom hele året. Alle er velkommen til å bli med. Etter en god del stigning kommer vi til minnetavlen for dikteren Bernhard Herre. Han var en ivrig jeger og døde av et vådeskudd her i 1849.

Turledere: Stien opp til Mellomkollen er godt merket, men det er alltid gøy å følge med på kartet. Turlederne viser og forklarer hvor turen skal gå.

Variert tur

Da vi kommer på toppen av åstoppen følger vi avstikkeren ut mot utsiktspunktet. Her nyter vi lunsjen med nydelig utsikt over Maridalsvannet og Oslofjorden i det fjerne. Vi skal ikke gå samme vei tilbake og følger stien videre mot Tømte. Nå går det raskt nedover. Etter en stund kommer vi forbi Tømte gård. Gården har vært fraflyttet siden 1980-tallet og brukes nå som fritidsbolig. Vi fortsetter nedover mot Øyungen og passerer også gården Liggeren.

Deilig badetemperatur

Vel nede ved vannet velger noen i turfølget å ta en avkjølende dukkert. Det er flere flotte badeplasser langs Øyungen. Her er det også veldig fint å overnatte i telt eller hengekøye. Da vi har passert vannet følger vi grusveien ned til Skar hvor vi tar bussen tilbake til byen. Til sammen har vi gått rundt 12 kilometer og 451 meter stigning.

Fellesskap: Skiforeningens fellesturer er et populært tilbud.

Bad i Øyungen: Flere av vannene i Marka måler nå over 20 grader. Det er bare å nyte!

Affiliates