utsikt

På to hjul til Brunkollen

Vi velger et godt kjent sted i Bærumsmarka som mål for en av årets første sykkelturer.

Tekst: Trine Rom Giving Foto: Foto: Therese Vincent Klemtesen/Brunkollen turisthytte

Published 4/8/2022

Det er fortsatt snø og skimuligheter noen steder i Asker og Bærum, men nå er det nok de aller ivrigste som finner frem skiene. Varmegrader tærer på snøen og mange skogsbilveier og stier er bare. Da er tiden inne for å finne frem tursko og sykkel.

Hva med å legge årets første sykkel- eller fottur fra Fossum til Brunkollen? Det er jo noen gode kilometre i motbakke, men premien er nydelig servering på en flott markastue med herlig utsikt. Dessuten kan vi trille neste hele veien tilbake igjen. Turen planlegger vi i Skiforeningens helårs turplanlegger. Her finner vi også åpningstider på markastuene.

Det kan fortsatt være kuldegrader om natten og frost på bakken, så vær klar over at du kan passere noen strekninger som er glatte.

vei

Litt snø: Veien til Brunkollen er stort sett bar. Vær obs på strekninger med snø og is, som kan være glatte.

Vi starter på Fossum. Det første stykket fra klubbhuset og forbi bunnen av hoppbakken er fortsatt dekket med kunstsnø, men det er ikke noe problem å passere. Videre følger vi lysløypa parallellt med skogsbilveien til vi finner et greit sted å krysse ned på skogsbilveien som tar oss nordover i skogen - i småkupert og fint terreng. Vi passerer plassen Lathus og får Bogstadvannet nede på vår høyre side, før vi dreier vestover og inn til Østernvann.

Vakre Østernvann

Det er litt tidlig på året for en dukkert, men sommerstid er Østernvann et populært badevann. Det er også mange flotte teltplasser rundt vannet.

Vannet har tidligere vært drikkevannskilde for Bærum og var derfor belagt med strenge restriksjoner. Vannet ble frigitt som bade- og fiskevann på 1980-tallet. Fisket er underlagt Oslomarkas Fiskeadministrasjon (OFA).

Klatreetappe

Østernvann ligger 215 meter over havet. Det er også fint å ta en pause her, kanskje med litt drikke og energipåfyll. I løpet av de neste fire kilometerne skal vi opp i nesten 400 meters høyde. På vei oppover passerer vi Hestemyra - fra krysset her er det mulig å ta en avstikker inn til Haslumseter kapell.

Fryd for øyet: Utsikten fra Brunkollen blir vi aldri lei.

Tradisjonsrik

Brunkollen ligger midt i "smørøyet" både sommer og vinter med mange stier, sykkelruter og skiløyper som passerer forbi. Det er et tradisjonsrikt serveringssted, bygget av tyskerne under andre verdenskrig, overtatt av staten etter krigen og solgt til Bærum kommune i 1948.

Anna og Kristian Johnsen var det første vertskapet på Brunkollen. De drev Brunkollen fra 1948 til utpå 1960-tallet. Den gang var Brunkollen et tungdrevet sted uten vei, strøm og innlagt vann. Den opprinnelige veien til Brunkollen er dagens skiløype og sti opp fra Muren. Så sent som på 70-tallet ble det fortsatt fraktet varer med bil opp denne veien.

Siden 2017 har Therese Vincent Klemetsen vært bestyrer og har videreført tradisjonen som gjør Brunkollen til et så populært turmål.

Vi kan nyte lunsjen i solveggen til fantastisk utsikt eller trekke inn i varmen. Denne lørdagen går returen samme vei, og vi får godt betalt for kilometrene vi har tilbakelagt. Nå går det stort sett utfor tilbake til Østernvann og deretter i slakt og variert tilbake til Fossum.

Solvegg: Det er vårlig i området rundt Brunkollen.

Affiliates