Tusenvis av sykkelskilt: Skiforeningen har ansvaret for sykkelskiltene i Marka. Det finnes 6000 av dem. Foto: Christian Haukeli

Fire fine sykkelturer

Bli med Markabussen og opplev Marka på sitt beste. Vi har laget fire turforslag gjennom Marka og tilbake til sivilisasjonen.

Tekst: Christine Amdam Foto: Christian Haukeli

Published 5/25/2022 Updated 9/25/2023

Her byr vi på fire flotte sykkelturer gjennom Marka fra Ringkollen. Den første turen ender på Sognsvann, den andre i Sørkedalen, den tredje på Forgnerseteren og den fjerde i Lommedalen. Turene er nokså lange, fra 32 til 45 kilometer. Planlegg flere pauser og sørg for godt med mat og drikke i sekken, da blir turen en fin utfordring for hele familien.

Det er også lurt å laste ned kartet i iMarka-appen eller ta med seg Skiforeningens sykkelkart i bagasjen.

Markas morsomste? Trillestien fra Steinbusetra over Øyangsrøysa til Spålsveien snor seg vakkert over myrlendet. Kanskje Markas fineste og morsomste sykkelstubb ... Foto: Olav Harlem

Fra Ringkollen til Sognsvann

Ringkollen – Øyangen – Storflåtan – Svarten – Kringla – Kikutstua – Bjørnholt – Ullevålseter - Sognsvann.
Ca. 45 km

Fra Ringkollen følger du veien til Øyangen. Ved Jonsetangen får du grus under dekkene, og du sykler helt inntil vannet. Etter at du har lagt Øyangen bak deg og styrt mot Storflåtan, avløses grusveien av en drøy kilometer med trillesti. Mesteparten av strekningen er en fin plankebane som mange vil kunne sykle. Du følger Storflåtanflaka og tar til venstre i første veikryss i retning Svarten og Kringla. Ved Svartendammen er det en hyggelig gresslette hvor du kan ta en rast.

I krysset ved Kringla kan du velge å svinge til høyre og trille ned til Sørkedalen. Blir du med videre til Kikut, tar du til venstre mot Sandungen via Langlia. Også på denne strekningen må du over på en kilometer lang, steinete trillesti. Sykler du med sykkeltralle, anbefaler vi derfor den lengre veien rundt Sandungen. Trillestien munner ut i Knappaveien. Her tar du til høyre, og sykler nord for Vestre og Østre Fyllingen til Kikutstua. Nå har du gjort unna nesten tre mil, og fortjener en god pause.

Fra Kikut sykler du via Bjørnholt og Ullevålseter til Sognsvann. Fra Ullevålseter kan du også sykle til Frognerseteren.

På tunet til Kikut med utsikt over Bjørnsjøen

KIKUTSTUA: Med nydelig utsikt over Bjørnsjøen kan du fylle på med energi og la beina hvile. Foto: Magnus Nyløkken

Fra Ringkollen til Sørkedalen

Ringkollen – Øyangen – Storflåtan – Heggelia – Gopletjernåsen – Lysedammene – Sørkedalen skole.
Ca. 32 km.

Ruten følger den samme vei som turforslag 1 (Sognsvann) over Storflåtaflaka, men der veien tar av til venstre mot Svarten, fortsetter du rett frem, og deretter til venstre og langs Storflåtan. Her finner du en hyggelig rasteplass i vannkanten ved dammen om du føler for en stopp.

Videre følger du veien rett frem i retning Heggelia og deretter langs Nordre og Søndre Heggelivann. Her kan du enten følge veien videre ned til Storebekkhytta, eller du kan ta veien over Gopletjernsåsen.

Fra toppen av åsen er det flott utsikt mot Oslo, og ikke mange tråkkene videre byr Øvre Lysedam på fine bademuligheter. Deretter er det enkel utforkjøring via Pipenhus til Åmodt parkering innenfor Sørkedalen skole.

Sykkelskilt i Marka

VI VISER VEI I MARKA: Skiforeningen skilter både skiløyper og sykkelløyper i Marka. I tillegg finner du alle rutene i kartet i iMarka-appen.

Fra Ringkollen til Frognerseteren

Ringkollen – Øyangen – Storflåtan – Svarten – Kringla – Fyllingen – Kobberhaughytta – Blankvannsbråtan – Tryvannsstua – Sporten/Frognerseteren.
Ca. 40 km

Ruten følger den samme som turforslag 1 (Sognsvann) til Knappaveien, men før du når Kikutstua tar du av til høyre mellom Vestre og Østre Fyllingen, og sykler videre i lett kupert terreng til Kobberhaughytta.

Mellom Kobberhaughytta og Blankvannsbråtan må du trille sykkelen. På Blankvannsbråten velger du skogsbilveien i retning Ullevålseter. I første veikryss tar du til høyre og sykler forbi Nordmarkskapellet på vei til Tryvannsstua.

Når du har passert Tryvannsstua, kan du velge flere ruter til Frognerseteren. Den enkleste følger skogsbilveien forbi Heggeholet og opp til Sporten og Frognerseteren.

Mann på sykkel ved Kringla

KRINGLA: Kringla er det siste vannet i vassdraget som munner ut i Langlivannet. Det er et sentralt veikryss ved vannet, der veien nordvestover går opp mot området rundt Storflåtan/Damtjern og med forbindelse ned langs Heggelivannene og tilbake til Sørkedalen.

Fra Ringkollen til Lommedalen

Ringkollen - Damtjern - Løvlia - Monsebråtan - Lommedalen.
Ca. 34 km

Turen fra Ringkollen til Løvlia følger bilveien tilbake til Jaklefoss. Her tar du skogsbilveien over Høgåsen til Storflåtan og til Damtjern, og etter et lite stykke tar veien til Løvlia av mot venstre.

Nå følger noen bratte bakker før du får mer variert terreng frem til Løvlia.

Når du har testet bollene her, går turen videre på trillesti ned til Fjellseterbommen. Herfra velger du å følge veien videre til Fjellsetra og Plassedammen. Når du kommer til Tverrelva går det vei på begge sider av elven Lomma ned til By. Vi anbefaler den østlige veien, som også er trasé for skiløypa vinterstid.

Løvlia

LØVLIA: Skiforeningens storstue på Krokskogen. Foto: Christian Haukeli