Slik kommer du i gang med fisking i Marka

Rundt Oslo venter 500 vann, tjern, elver og putter.

Tekst: Trine Rom Giving Foto: Magnus Nyløkken

Published 5/8/2019 Updated 8/1/2023

Stien snor seg langs sørsiden av Øvreseter­tjern ved Tryvann i Nordmarka. På en lysning mellom trærne har familien Thorleifsson slått leir. Det er en helt vanlig onsdag. Middagen skal nytes i det fri, og det skal fiskes.

Dette er oppskriften på hverdagslykke for en travel familie på fire. Så ofte de har mulighet, tar Cathrine og Tobias Thorleifsson jentene sine med på tur, enten det er ukedag eller helg.

Dessuten er Ragna og Rikke hekta på fisking. Denne onsdagen prøver de lykken sammen med venninnen Tirill, mens pasta­middagen gjør seg selv på kokeapparatet.

Mylla i Nordmarka og Damtjern på Krokskogen er utgangspunkt familien gjerne velger når de skal på tur.

I Øvresetertjern fiskes det med mark og dupp. Det vaker over hele vannet, og intense blikk følger duppen.

– Ja! Neeeeei!

500 fiskemuligheter

I området rundt Oslo er det om lag 500 vann, tjern, elver og putter, og årlig finner 10 000 fiskere veien til disse, ifølge OFA, Oslomarka Fiskeadministrasjon.

OFA er en ideell organisasjon som forvalter fiskeretten i vannene rundt Oslo. OFA driver et settefiskanlegg i Sørkedalen som årlig setter ut rundt 60.000 ørret i vannene i Marka for å gi et best mulig fisketilbud.

Vannene er beskrevet i «Fiskekartbok for Oslomarka». Her finner du kart, tips og informasjon om hvilke fiskearter som lever i de ulike vannene.

– Generelt anbefaler vi mellomstore skogs­tjern litt inn i Marka, som for eksempel Åklungene, Kobberhaugtjern og Tryvann. I slike skogsvann finner man som regel stabilt gode ørretbestander og abbor, forteller driftssjef i OFA, Dag Øivind Ingierd.

Det er viktig ikke å bruke for kraftig fiskeutstyr. Tynn sene og små sluker opp til 7–10 gram er fint. Meitemark er også et veldig bra agn.

– Den beste fisketiden er gjerne like etter at isen går og frem til sommerferien. Midt på sommeren er det ofte litt varmt i vannet for ørreten, men den kommer skikkelig i bittet igjen når det kjølner ned utover høsten. Abboren er i bittet hele sommeren, forteller han.

FISKEREGLENE

• Alle over 18 år trenger fiskekort. (www.ofa.no)
  • Minstemål på ørret er 25 cm
  • Du kan fiske i vannene hele året
  • Elvene er fredet i perioden 15.09-15.11 på grunn av gyting

Ingen fiskemiddag

Skal markafiske bli en aktivitet hele familien kan glede seg over, må også alle være med på planleggingen.

Pakk utstyret sammen, grav etter mark i hagen. Velg et fiskevann det er enkelt å komme seg til, og der sjansen for å få fisk er stor, tipser Norges jeger- og fiskerforbund.

– Det er ikke nødvendig å dra så langt. Vi tar like gjerne turen til Smestaddammen, og Ragna fikk sin første abbor i Jegersborgdammen ved Bogstad, forteller Tobias Thorleifsson.

Det blir ikke fisk på kroken denne onsdagen ved Øvresetertjern. Det som vaker der ute spiser agnet, men biter ikke på kroken, og boksen med mark er tom.

Ragna, Rikke og Tirill er hekta uansett.

Tips til fiske med meitestang

En meitestang har ikke snelle. Kapp snøret slik at det blir like langt som stanga og fest det i stangtoppen. Tre innpå duppen, og i snøre-enden fester du kroken. Vanlig avstand mellom dupp og krok er 80–100 cm. 5 cm over kroken klemmer du fast splitt-haglet. Fest marken på kroken, og du er nå klar for spennende abborjakt.

Abborfiske med mark er et aktivt fiske. Du må finne ut hvor abboren står. Mellom vannliljer, i nærheten av kvister i vannet, utenfor brygger og berg står abboren ofte. Abboren trives godt på grunt vann. Har du forsøkt 4–5 minutter på et sted uten napp, er det bare å tusle videre til et nytt sted.

Kilde: Norges jeger- og fiskerforbund

Affiliates