Perfekt tidspunkt: Er du tidlig på'n og får med deg soloppgang, kan du få en helt spesiell konsertopplevelse i Marka nå. Foto: Ingrid Bolstad Danielsen.

Morgenfugl? Da får du ekstra mye ut av skogsturen nå

En kort intro til vårens vakreste morgenkonserter.
Text: Guri Leyell Skedsmo
Published 5/8/2024

Bokfink. Foto: Rolv Lundheim, CC BY 4.0

– Jeg må si jeg rister litt på hodet!

Professor og ornitolog ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet, Svein Dale, sukker litt ved tanken på hva turgåere med plugger i ørene går glipp av i skogen nå.

Er det én måned du skal droppe Spotify på tur, er det mai. Akkurat nå byr skogen på gratiskonserter. Mannskoret er i toppform. Særlig hvis du er tidlig på’n, tipser Dale.

– Hva er det egentlig med fugler og tidlige maimorgener?

– Det er tre hovedhypoteser. En av funksjonene med fuglesang er å tiltrekke seg make. Kanskje er det slik at hunner leter etter make tidlig på morgenen, og at hannene synger for å vise seg fram? En annen teori er at det er mindre mat å finne om morgenen, insektene er ikke i gang ennå. Da er det praktisk for fugler å bruke tid på å markere territorier. Som fugl skal man holde styr på naboer, få klarhet i hvem som dominerer hvilket område. Og så har vi en tredje teori: Om morgenen er at det ofte er lite vind. Om man vil at lyden skal bære langt, er det et gunstig tidspunkt å synge på.

– Nøyaktig når om morgenen er sangen mest intens?

– Ved soloppgang. Hvis man orker å stå opp så tidlig, bør du dra ut da. Aller størst aktivitet er det litt før soloppgang og de første to timer etterpå. Så begynner det å dabbe av. Allerede klokka 10 er det ofte ganske stille og rolig.

– Hva er det vi hører?

– Veldig mye forskjellig, for eksempel trost; svarttrost, måltrost, rødvingetrost. Og bokfink, rødstrupe, løvsanger og gjerdesmett. Den siste gjør veldig mye ut av seg.

Gjerdesmett. Foto: Rolv Lundheim, CC BY 4.0

Tretåspett. Foto: Rolv Lundheim, CC BY 4.0

– Fuglene er kanskje ikke så opptatt av markagrensen, men er det særtrekk ved fugler som trekker hit?

– I Marka finner du et sett av de man kan kalle barskogarter. Disse finner ikke riktig biotop i bymiljøer. Noen av de fuglene som trives i Marka er litt mer sky også. Det kan være alt fra storfugl og orrfugl, til hakkespetter, som tretåspett. Disse finner du ikke i lavlandet.

– Bør man oppsøke spesielle deler av Marka?

– Generelt er det mye fint å høre nesten overalt. Men hvis du vil oppleve noe ekstra, bør du komme deg vekk skogsbilveiene. Oppsøk naturreservater og høye åser. Her finnes hønsefugler, rødstjert og altså tretåspett. Det er også mye fint å høre ved en del vann. Særlig der det er blanding tjern og myr og litt grunne vann, der vadefugler finnes.

– Mai er altså toppmåneden, konsertmessig. Men hva skjer så?

– Fugler som ikke har fått tak en hunn innen midten av juni, gir opp. De slutter å synge. Det er ingen vits i å bruke tid og krefter på noe annet enn å spise da. Det gjelder også unngå å bli oppdaget fiender. Egentlig handler det bare om å forsøke å overleve til neste år.

– For en skjebne, er det de som synger vakrest det går best med?

– Ja. Fugler med det størst repetoar innenfor sin art forblir sjelden ungkarer. Ofte er det de eldste hannene som har den mest varierte og flotte sangen. Man kan si de er mer modne, og har opparbeidet seg flere ferdigheter. Noen er i tillegg født med ekstra gode sanggener.

–  Så fra midten av juni er fuglesangen egentlig mest desperat skråling etter make?

– Ja, det kan du si. Da er det rett før hannene gir opp. Bortsett fra de artene som skal ha et kull nummer to.

– Praktiske fugletips før markatur med fugleopplevelser?

– Kikkert er fint å ta med seg. Da kan du også se, ikke bare høre. Mange sliter med finne ut hva de egentlig hører. Nå er det kommet flere fine apper som hjelper til med det. Merlin Bird ID skal visst være bra. Gyldendals store fuglebok kan jeg anbefale. Den finnes også som app. Og dropp ørepropper. Da går du glipp av mye.

Lær mer

Spør en ekspert: På Birdlife.no (tidligere Norsk Ornitologisk Forening) kan du stille spørsmål til eksperter.

Registrerer hva du ser: Mye av kunnskapen om fugler og andre arter er basert på amatørers observasjoner. Via appen Artsobservasjoner kan du bidra med å registrere fuglebestanden.

Svein Dale

• Professor i zoologi ved NMBU.
  • Forsker særlig på truete fuglearter, ulike fuglesamfunn og svingninger i bestanden
skiforeningenlogo

Halv pris på Markabussen

Markabussen går både sommer og vinter