vinterskog

Et tilbakeblikk på 2021

En snørik vinter, kreative løsninger på arrangementer, fortsatt preget av koronapandemien.

Tekst: Christine Amdam Foto: Christian Haukeli

Published 12/30/2021 Updated 4/20/2022

Værgudene sørget for et skikkelig snødump på tampen av 2020, noe som ga flotte forhold i Marka inn i det nye året. Parkeringsplassene var fulle fra morgen til kveld, syv dager i uka.

Det var også en krevende vinter for løypebasene. De preparerte 22 300 kilometer løyper gjennom sesongen, som er litt under gjennomsnittet for de siste 10 årene. Antall kilometer isolert sett kan gi inntrykk av en litt svak skisesong, men det var det altså ikke. Vi fikk så mye snø i rundt årsskiftet at løypebasene brukte timevis i løpet av januar på å fjerne trær som hadde veltet. Det får betydning for hvor mange kilometer løyper det var mulig å preparere.

Gjennom siste del av januar og i februar fikk vi lange kuldeperioder og løypene sto fint helt opp til tre uker i strekk. Da var det kun behov for vedlikeholdspreparering utfra slitasjen på løypene.

Tidkrevende løypearbeid: Løypebasene brukte mye tid på å fjerne trær fra løypetraseene

Milliongave til folket

I Nordmarka nord kunne løypebas Lars Gulbrandsen ta i bruk en splitter ny løypemaskin. Maskinen ble finansiert med gaver fra Sparebankstiftelsen DNB, Bergesenstiftelsen, Hans Herman Horns fond, spillemidler og en egenandel.

På tampen av skisesongen fikk Skiforeningen nok en hyggelig beskjed fra Sparebankstiftelsen DNB. Med et rammetilskudd på 15 millioner kroner over de neste fem årene, blir det ekstra mye glede til markafolket.

På Trantjern gård hadde vi gjennom hele vinteren servering fra vår rastebu, til stor glede for store og små. Arbeidet med utviklingen av gården er i gang, og i juni var vi på befaring sammen med DNT Oslo og omegn, samt ordføreren og næringsrådgiveren i Jevnaker kommune. Markastue med overnatting og leirskole står høyt på ønskelisten for stedet.

Skibussen ble dessverre avlyst gjennom hele sesongen på grunn av korona-restriksjoner.

vinterlandskap

Gave til folket: Trantjern gård i Nordmarka nord skal utvikles og drives av Skiforeningen og DNT Oslo og Omegn. Foto: Trine Rom Giving

Barna fikk oppleve skiglede også i år

Barnas skiskole 2021 var, som mange andre aktiviteter dette året, preget av koronapandemien. Prosjektet ble gjennomført til tross for en god del tilpasninger for å kunne etterfølge myndighetenes regler og retningslinjer for smittevern. 6800 barn deltok.

I 2021 var det ikke mulig å samle 15.000 mennesker i Holmenkollen til verdens største barneskrienn. For Skiforeningen var det likevel viktig å ta vare på tradisjonen, og vi arrangerte Barnas Holmenkolldager – der du bor. Foresatte kunne kjøpe premiesekker og startnummer til barna, og Skiforeningen delte tips og triks til gjennomføring av barneskirenn og andre aktiviteter. Vi reiste også rundt og besøkte barnehager i Oslo-området med våre helt nye maskoter, som vi fikk av samarbeidspartner OBOS. Til stor begeistring for barna! Totalt deltok over 3500 barn på Barnas Holmenkolldager fra vinterferien til påskeferien, og fra sør til nord.

Holmenkollmarsjen skulle i 2021 arrangeres over fem dager for å møte koronarestriksjonene. Dessverre måtte vi likevel avlyse arrangementet, selv ikke utendørsarrangementer var smittevernmessig trygt. Heldigvis møtte vi stor forståelse fra våre samarbeidspartnere og deltakere, og håper og tror alle er med oss inn mot arrangementet som går av stabelen lørdag 12. mars 2022.

barn med flagg

Åndalsnes: Da vi ikke kunne samles til verdens største barneskirenn i Holmenkollen, gikk Barnas Holmenkolldag av stabelen i regi av foreldre og barnehager over hele landet. Foto: @gdiger

Gradvis gjenåpning av Holmenkollen

Kultur- og turistanlegget holdt stengt fra januar til og med 27. mai. Vi åpnet dørene for publikum igjen 28. mai, og holdt åpent i helgene fram til skoleferien og åpent alle dager fra 21. juni. Driften var regulert med smittevernstiltak gjennom sommeren, med begrenset kapasitet innendørs og avstand blant besøkende. Besøksmessig var sommeren 2021 ganske lik som sommeren 2020 med ca. 1/3 av normal trafikk. Fra 26. oktober kunne vi gå tilbake til ordinær drift uten smittevernstiltak, og ta imot besøkende som normalt.

Ny rekord for friluftsglede

Heldigvis begynte Norge å åpne opp igjen utover våren 2021, og Barnas sommecamp ble arrangert over fire uker sommeren 2021. Totalt deltok 510 barn på camp med oss i sommer. Der fikk de blant annet oppleve padling, klatring, friluftsliv, sykkelturer, bading og SUP. Tilbakemeldingene var svært gode, og sommeren 2022 vil tilbudet utvides med nye aktiviteter og flere lokasjoner.

Prosjekt Friluftsglede tar i en normal sesong imot rundt 2500 elever fra 3. og 4. trinn i Osloskolen. Prosjektet er i utgangspunktet forbeholdt skoler med en høy andel barn med minoritetsbakgrunn. 5700 barn deltok i løpet av 2021, noe som er ny rekord!

Dame og barn lager mat.

Turmat fra hele verden: Elever fra Jeriko skole var blant mange tusen som deltok på friluftslgede. Foto: Trine Rom Giving

En mer normal høst med mange aktiviteter

Utover høsten ble det igjen mulig å samle mange mennesker. Aktivitetsdagen på Vangen 17. oktober ble gjennomført med stor suksess.

I år byttet sykkelbussen navn til markabussen. Fra 21. august til 9. oktober tok 361 personer bussen fra byen og opp til Ringkollen. De fleste med vanlig sykkel, mange med el-sykkel og noen til fots, som enten løp eller gikk gjennom Marka. Markabussen arrangerte også en guidet tur med stor suksess. Jarle Ussvær fra Markatjenesten guidet 10 stykker fra Ringkollen, rundt Sandungen, med lunsj på Kikut, før de syklet videre tilbake mot Sognsvann.

Gleden var stor da de populære tirsdagsturene kunne starte opp igjen etter sommerferien. Mellom 60 og 70 seniorer er med på tur hver tirsdag. Vi startet også opp et nytt turkonsept for de som ønsker å gå litt raskere på tur. «Torsdagsturer for raske føtter» startet opp etter høstferien, og vi arrangerer turer annenhver torsdag kun for Skiforeningens medlemmer. Turkonseptet ble godt mottatt, og vi håper å kunne fortsette med dette gjennom vinteren. Målet er at vi også klarer å rekruttere nye medlemmer.

I slutten av november arrangerte vi julemarked i Holmenkollen, og de populære nisseturene ved Sognsvann og Greverud kunne igjen arrangeres på normalt vis.

Juletre.

Julestemning i Holmenkollen: Første søndag i advent ble julegranen på Kollentorget tent. Foto: Christian Haukeli

Affiliates