– Nå må jeg nesten gå inn og oppdatere føremeldingen. Dette gikk så bra!
På toppen av Bislingen nord i Nordmarka har løypekjører for Skiforeningen, Lars Erik Gulbrandsen, hatt sesongens første tur oppover traseen til det som ofte omtales som Nordmarkas tak.
– Jeg skrev i føremeldingen i dag tidlig at jeg skulle prøve meg opp her i dag, og nå oppdaterer jeg teksten med hvordan resultatet ble. Det ble mye bedre enn jeg hadde ventet, sier Gulbrandsen.
Det er 10 minusgrader ute, men inne i løypemaskinen er det behagelig temperatur. Han taster iherdig på telefonen for å skrive inn siste nytt om skiløypene i føremeldingstjenesten.
På kontoret sitter ansvarlig for føremeldingen i Skiforeningen, Eirik Harstad, og tar imot føre-rapportene fra løypekjørerne som er ute i Marka. Lars og rundt 20 andre løypekjørere sender inn føremelding før klokken 8 hver eneste morgen i skisesongen.
– Når jeg har fått inn alle rapportene fra løypekjørerne klokken 8, skriver jeg hovedføremeldingen. Jeg baserer teksten min på lokale rapporter, hvilken aktivitet det er i kartet (altså hvor mange maskiner som er ute og kjører) og værmeldingen, forteller Harstad.
Nærmere 100 preppeaktører er med i Skiforeningens karttjenester og føremelding. Av store aktører er det for eksempel Oslo- og Bærum kommune som har mange maskiner i sving i kartet og leverer skriftlig føremelding.
– Så har vi en rekke lokale løypelag fra Gjøvik i nord til Moss i sør. De gjør en fantastisk innsats, sier Harstad.
Føremeldingen finner du på skiforeningen.no og i iMarka-appen. Ved hjelp av gps-er i maskinene, kan man til enhver tid se i kartet hvor løypemaskinene er når de preparerer. Man kan også se om det er en skuter eller en stor løypemaskin, og hvilket løypelag det er som kjører.
– Skiforeningen har satset betydelig på digitale tjenestene de siste årene, og det er skikkelig gøy å jobbe med dette, sier Harstad.
– Det er kombinasjonen kart og tekst som gjør Skiforeningens føremelding så bra. Preppestatusen i kartet sier noe om hvor maskinene har kjørt, men ingenting om hvordan forholdene i løypa faktisk er. Den informasjonen, i tillegg til smøretips, får man i teksten i føremeldingen.