- Å oppleve Marka slik er helt magisk

Du får ikke Marka helt under huden før du har kastet deg ut i en skiløype på sommerføre, mener kameratgjengen.

Tekst: Guri Leyell Skedsmo Foto: Privat

Published 8/18/2022

Maridalen forrige helg: Fire kamerater i lett driv ut fra Skar, innerst i Maridalen. Rosa og røde badehetter. Svømmebriller, våtdrakt, joggesko. Mål: Å løpe på blåstier og svømme i rødløyper på en og samme tur.

For Jon Thorp, Simon Bjørnholm, Søren Hegndal-Andersen og Anders Nordling  handler de største markaopplevelsene om å løpe på stier og svømme vannene på langs eller tvers. Ingen badehåndklær eller skift underveis. Sporløs ferdsel, kaller de det.
- Vi lager ikke sykkelspor i grusen en gang!

Vått og rått

Det kalles swimrun og er stort i Sverige. I Oslomarka er det ikke så ofte man ser folk jogge i badehette og fuktig tøy.
Men verken surklende sko eller våte klær affiserer dem som dyrker konseptet. Poenget er den unike opplevelsen det er å ta seg gjennom Marka på denne måten, ifølge entusiastene.
- Vi svømmer i skiløyper! Det er jo helt rått, sier Jon Thorp.

Helårsbruk: Skiløype om vinteren, perfekt svømmetur om sommeren.

Urørte perler

Fra Skar gikk ferden opp til Øyungen og videre til Gørja. Å svømme i de samme vannene som man går på ski over om vinteren, er en helt spesiell opplevelse, mener Torp.
- Ta Gørja. En flott skitur om vinteren. Og samtidig et av de fineste vannene å svømme i. Så trolsk. Helt stille. Sånn er Marka. Det er plass til alle. Samtidig er det enkelt å finne steder å være helt alene. Så mange urørte perler!

Magisk

Fra Gørja løp og svømte gjengen videre over Helgeren, Bjørnsjøen, Fagervann. En runde på rundt 19 kilometer løping og nesten seks kilometer svømming. Underveis tar de små pause.
- Vi stopper alltid opp minner hverandre på hva vi faktisk opplever. Se hvor vi er hen, da! sier vi til hverandre. Det blir ikke finere enn å kunne drikke vannet mens du svømmer. Alt med dette opplegget er magisk. Den takknemligheten man kjenner på underveis, er helt enorm. Vi bor i verdens fineste by. Tenkt det hva vi har rett utenfor døra. Man har jo nesten ikke ord.

Gjør det enkelt

Selv om Jon og vennene er drevne, egner kombinasjonen svømming og jogging seg for de fleste, mener han. Trikset er å gjøre det enkelt. Ukompliserte ruter. Ingen skift mellom løping og svømming. Lette joggesko, t-skjorte og badebukse kan være nok. Selv løper han i våtdrakt, men det er ikke strengt nødvendig på denne tiden av året. Turen skal alltid foregå sammen med minst en annen. Swimrun er en makker-aktivitet. Og det er lurt å ha på svømmebriller og kanskje en form for flyteelement.

- Men jeg vil anbefale å gjøre det så enkelt som mulig. Start i det små. Finn et vann, jogg en tur, svøm over. Det kan være løpe i områdene ved Sognsvann og krysse Svartkulp.

Til helgen blir det ny tur.

- Det var en som sa til meg: Du er så liten som du skal være i sånne elementer. Den setningen tenker jeg på når jeg svømmer i markavann. Så ydmyk bør man være i naturen.

Langtur: Her løp og svømte gjengen. Det ble tilsammen 19 km løping og 5,5 km svømming.

Dette er swimrun

• Kan utføres i t-skjorte og shorts. Mange bruker våtdrakt med avklipte armer/bein. Eller drakt med glidelås som åpnes på løpeetappene.
  • En såkalt pullboy (hjelpemiddel for beina) er smart. Joggeskoene gjør at beina ikke kan brukes like effektivt som i vanlig svømming.
  • Pads/paddles er vanlig (flate plastplater festet til hender med strikk).
  • Badehetter og svømmebriller hører med.
  • Annet smart utstyr: Fløyte, førstehjelpsutstyr, kart.
    (kilde: svomming.no, kondis.no)

Vått og rått: For Jon Thorp, Simon Bjørnholm, Søren Hegndal-Andersen og Anders Nordling  handler de største markaopplevelsene om å løpe på stier og svømme vannene på langs eller tvers. Ingen badehåndklær eller skift underveis.

Affiliates