4 nyttige lenker til deg som er løypekjører

Tips og råd om grunnarbeid og rydding i skiløypetraseen sommerstid, skilting og merking, løypekjøring og stikking over islagt vann - og mye mer.

1) Snøkompetansesenteret

Her finner du tips om energi- og kostnadseffektiv produksjon, lagring, preparering, bevaring og behandling av snø:

2) Om tilleggsutstyr for snøscooter

Vil du ha noen tips til tilleggsutstyr for snøscooter? Noe av det vi viser her er standardutstyr å få kjøpt. Annet utstyr har Skiforeningens løypebaser tilpasset eller laget selv.

3) Om barnmarksarbeid

Barmarksarbeid - nasjonal håndbok for tilrettelegging av skiløyper gir både teoretisk veiledning i hva som er viktig å tenke på før man går i gang med tilretteleggingsprosjekter, og praktiske eksemper på selve jobben som skal gjøres. Håndboken ble utgitt av Skiforeningen høsten 2019 og er til salgs for kr. 300. Medlemmer i kompetansenettverket Norske Skipsor får håndboken gratis.

4) Om løypekjøring og preparering

Kurs i løypekjøring og preparering er en veileder utgitt av Skiforeningen og Norges Skiforbund. Denne deles ut på løypeseminaret som Skiforeningen og Skiforbundet arrangerer hvert høst, og støtter naturlig opp om pensumet der.

Kursheftet ble sist oppdatert høsten 2019 og er tilgjengelig her:

Norske skispor

Et landsdekkende kompetansenettverk