Til Asdøljuvet og store vestmarksvann

30,9 km

Område:

Vestmarka

Dette er en flott tur som byr på alt fra kulturlandskap, flott skogsbilveier, vakre vann og vill natur. Mesteparten av turen går på grusvei, men det er også noen kilometer på asfalt. Et lite stykke på trillesti hører også med.

Fra Heia sykler vi opp bakkene til Øvre Bø. Og nå venter en enda tøffere stigning opp langs Rognekollen. Her er det en del grovere stein i underlaget, men med lette gir skal det gå greit for de fleste å sykle her.

I stikrysset rett øst for Bøsetra tar vi til høyre, og det er da skiløypetraseen ned til Solli gård vi da følger. Dette er den eneste trille-etappen på turen, og det er ikke mer enn 700 meter til vi igjen får grusvei under dekkene ved Solli.

Vi sykler ikke opp til selve gården, men tar istedenfor den gode grusveien inn til Myggheim. Denne hytta er et veldig populært turmål (og serveringssted) for barnefamilier på skitur fra Solli.

Fra Myggheim fortsetter vår tur ned mot Asdøltjern på en vei av vekslende kvalitet. Her kan det være greit å holde farten nede, for underlaget er ujevnt. Nede ved vannet kan vi finne flere fine bål- og rasteplasser, så hvorfor ikke ta en pause her?

Nå venter den spektakulære delen av turen. Vi sykler førts over på vestsiden av vannet og fortsetter så vestover på veien langs elven Asdøla. Her er det vilt og litt trolsk, men enda mer eksotisk blir det når vi nærmer oss Asdøljuvet. Her bør vi gå av sykkelen og vandre nedover langs elven, som visse tider av året er mer å regne som en bekk.

Oppe på veien igjen sykler vi så videre vestover til den gamle boplassen Haukelia. Nå er det en del hytter her, men det er fortsatt flott utsikt nordover mot Holsfjorden og de bratte skrentene opp mot platåene på Krokskogen og i Vestmarka.

Turen går så tilbake til Asdøltjern og fortsetter østover til Store Sandungen. Dette er det største vannet i Vestmarka, og kan by på flere fine rasteplasser. Vannet var tidligere drikkevann for Asker.

Neste etappe er ned mot et annet stort vann, Semsvannet. Men før utforkjøringene starter for alvor, anbefales det et stopp ved Tveitersetra. Derfra det er flott utsikt mot blant annet Oslofjorden.

Vi kommer så frem til sydsiden av Semsvannet ved Sem, og setter nå kursen sydvestover. Vi sykler gjennom villastrøk og kulturlandskap på asfalt- og grusveier frem til vi kommer til Asker golfklubb på Hogstad. Veien går mellom de grønne fairwayene, og ved en av dem har vi utsikt mot bebyggelsen i Asker.

Det siste stykket på turen går på asfalt, og går parallelt med E-18 på Gamle Drammensvei frem til Heia.

God tur!

Se ruter turen består av

Navn Fra Til Lengde
Heia - Solli gård Heia Solli gård 4 km