Til skogs fra Langhus

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 22.06.2009

17 km

Sørmarka

Vi skal til skogs, og turen går fra Langhus. Vi skal sykle langt utenfor allfarvei, og på størstedelen av turen ser vi garantert ikke en eneste bil. Men helt utenom offentlig vei kommer vi ikke.

Fra Langhus stasjon krysser vi veien, og sykler innover på Bøhlervegen, i jevn stigning. Veien flater ut, og gjennom frodig kulturlandskap kommer vi fram til Rud. Litt senere, ved Midtre Eikjol, bærer det inn i skogen, før vi så krysser gården Karlsrud.

Dette er siste gård, og dermed er vi inne i skogen igjen. Det idylliske Karlsrudtjern byr på fine bademuligheter, og skogsbilvei avløses av en kort sti - før vi atter kommer fram til "bebodde" områder. Noen hundre meter på Siggerudvegen venter, men ved Bru, helt nord i Langen, forlater vi den asfalterte veien, for å benytte grusvei og sti gjennom skogen til Brusaga.

Snart har vi fast dekke under hjulene igjen, og fortsetter gjennom Siggerud sentrum. Vi forserer Oksrudbakken - en bakke med stigning på rundt 35 meter i løpet av rundt 300 meter. Så går det nedover, vi tar til venstre, og sykler sørover den såkalte vannledningstraseen. Her er det fast dekke, og flott å sykle.

Vi kommer til Vevelstad - tar til venstre ved Langhushallen, inn på en grusvei, forbi et lite tjern og er straks framme ved Langhus stasjon igjen, der turen startet.

Se ruter turen består av

Navn Fra Til Lengde
Langhus - Rud Langhus Rud 3,2 km