Granerud - Bjerkebekk

Sørmarka

Utfartsparkeringen ved Granerud skytebane er utgangspunktet for denne sykkelruta. Skogsbilveien går rett inn i skogen, og etter en halv kilometer kommer du fram til et kryss. Veien rett fram går til Vientjern (rute 565), et populært turmål i dette området. Men vår rute går opp til venstre.

Etter noen hundre meter med stigning, flater veien ut. Snart svinger en vei av mot venstre, men her fortsetter du rett fram. Resten av sykkelruta går i skiløypetrasé av varierende standard. Litt mer stigning venter, og så fortsetter du gjennom et myrområde fram til sørenden av Langtjernet. Her tar du til venstre, opp en bakke, og fortsetter på et underlag som veksler mellom jord, stein og røtter. Vått kan det også være på deler av strekningen.

Om ikke lenge ser du Bjerkebekk, som ligger inne i skogen til venstre. Her er det bålplass, og fint å raste. Rute 474 fortsetter herfra til Ski.

OBS: Sykler du denne ruta i motsatt retning - pass på å ta opp til høyre et par hundre meter etter Bjerkebekk (følg løypetraseen).