Jessheim - Nordbymoen - Nordkisa

Rutenr:

Type:

Denne sykkelruta starter ved jernbanestasjonen på Jessheim. Fra rundkjøringen her (Furusethgata/Ringvegen) sykler du sørover, opp bakken og til venstre, over jernbanebrua.

Dermed er du i Algarheimsvegen, som har gang- og sykkelvei langs nordsiden. En knapp kilometer fra start kommer du til en rundkjøring. Her ved Skogmo skal du til venstre, inn på Jessheimvegen. På venstre side har du etter hvert Jessheim næringspark, på høyre ser du bl.a. Jessheim is- og flerbrukshall.

Etter krysset der innkjøringen til næringsparken er skiltet, skiller gang- og sykkelveien lag med bilveien. Ganske nøyaktig 3 kilometer fra start, i krysset der Nordbyvegen går til venstre, står det et sykkelskilt som er merket Nordbymoen. Her skal du 90 grader til høyre, under Jessheimvegen.

Og nå bærer det til skogs! Du får grus under dekkene, og det går 1,8 kilometer før du er tilbake på asfalt. Turen videre er med andre ord en fin avveksling til de mange asfalterte sykkelveiene her i området.

Nordbymoen vel, i samarbeid med Ullensaker Kisa og Ullensaker kommune, har satt opp informasjon som viser det store nettet av turveier og -stier innover i skogen. Et par hundre meter etter dette oppslaget, deler veien seg. Her holder du til venstre.

Standarden på veien gjennom skogen varierer, men det er helt flott å sykle her. Etter en stund kommer du inn på en grusvei av bedre standard, og rett før du kommer fram til noen bolighus, er du inne på asfalt igjen (Almenningen).

Du kommer inn i et boligområde, og tar til høyre i Ellingsrudvegen. Nå er det grusvei i en knapp kilometer (2014). Sykkelskilt viser vei mot venstre, og ved Moen er du ute på Hauersetervegen. Her tar du til høyre.

Nå er det vel 1,5 kilometer igjen til du ankommer Nordkisa. I første kryss tar Kisavegen mot høyre. Her går rute 869 til Algarheim. Vår rute fortsetter litt til, mot venstre og fram til krysset i sentrum. Tar du til høyre her, kan du komme til Vormsund (rute 871). Fortsetter du rett fram, kan turen gå over Kopperudåsen til Dal (rute 859) eller til Brårud (rute 870).

Til Hauerseter og Liekrysset kan du komme dersom du tar til venstre når du kommer ut på Hauersetervegen (rute 860).
Hovedbanen på Jessheim stasjon

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 08.07.2014

Ruter i nærheten

Ruter Lengde Type Område