Moss - Kambo

Mossemarka

Utgangspunktet for denne sykkelruta er Moss stasjon. Du starter med å sykle nordover gjennom Jernbanegata. Etter 200 meter tar du til venstre over toglinja og så straks til høyre - nordover langs jernbanen.

Dette er gamle kai- og industriområder som nå er boliger. Det er mulig å ferdes helt ute langs kaikanten. Du fortsetter til Sundstredet og tar til høyre her - under toglinja. På venstre side er Sundstredet 2, som tidligere var fabrikken Il-O-Van. Den produserte kjøkkentøy i aluminium. I samme kvartal var Noblikk, som produserte hermetikkbokser. På høyre side var det bakeri.

Ved rundkjøringen tar du til venstre langs Storgata - bruk gjerne fortauet. Straks passeres Läntmannen, tidligere Moss Aktiemølle. Deretter sykler du inn i Møllebyen, hvor Moss by oppsto, langs fossen fra Vansjø. Her lå sager, brennevinsbedrifter, bryggeri og møller. Allerede på 1300-tallet var det saltkokerier og kverner her. Så dette kan med rette kalles industriens vugge i Moss. Nå er området rehabilitert, og inneholder en rekke kulturelle institusjoner: Kino, bibliotek, kafeer og restauranter, museum, kunstgallerier osv.

På toppen av bakken ligger Storebro, som er tusenårssted i Moss. Storebro har siden Middelalderen vært en del av Den Fredrikshaldske Kongevei som gikk mellom Christiania og Fredrikshald (Halden). Du krysser Mosseelva, og fra brua har du god utsikt ned mot Mossefossen. Moss jernverk ble etablert nord for fossen i 1704. Peterson & Søn startet produksjon av cellulose i 1883.

Når du nå sykler videre gjennom dette gamle industriområdet, kan du se arbeiderboligene på begge sider av gata. De er i stor grad bygd av slaggstein fra Jernverket. Denne gata - Verket - er for øvrig den eneste i Moss der husene har nummer etter hverandre først oppover på den ene siden og så nedover på den andre.

Straks passerer du en parkeringsplass, og her svinger du inn til venstre i Røysveien. Her er det skiltet Kyststien Østfold, og disse skiltene kan du ha som rettesnor et godt stykke videre. Ved Røysåsen kan du finne nyttig informasjon på en stor tavle med kart over området. Det står en tilsvarende tavle ved Molbekk. På vei dit sykler du gjennom et stille boligområde. Pass på å ta til venstre fra Rådyrveien og inn i Gamleveien.

Her ved Molbekk er rundt 2,5 kilometer tilbakelagt, og det er slutt på asfalten. Nå tar du fatt på Mosseskogen. Du sykler videre på grus - fortsatt i samme trase som Den Fredrikshaldske Kongevei. På kortere deler av deler av denne strekningen kan det være bløtt om det har regnet nylig.

Etter ca. 1,5 kilometer i skogen, kommer du fram til bebyggelsen igjen, sykler ned Kilsbakken og tar til venstre på Osloveien. Snart passerer du jernbanestasjonen i Kambo. Rett etter stasjonen går det en vei inn til venstre. Det går også en vei ned til båthavna.

Fra dette krysset kan du fortsette rett fram langs Osloveien i rute 563 til Sonsveien eller i rute 796, som etter hvert tar av til Ødemørk. Du tar derimot til venstre (rute 562) dersom du vil følge Kyststien videre nordover langs Mossesundet, forbi Kulpestranda og til Son. Vil du heller snu hjemover, kan rute 807 til Mosseporten være et alternativ.

Vil du oppleve litt mer av Kyststien ved Kambo, kan du sykle en alternativ vei på slutten av ruta. Like etter at du er kommet ned Kilsbakken, går Møllebakken inn til venstre. Du følger den, tar til høyre før jernbanen, opp en bakke, holder til høyre inn på en parkeringsplass, runder en bygning - og plutselig får du panoramautsikt ned mot fjorden. Asfalten er slutt for en stund, du følger Kyststien ned til Kambo marina, forbi havna i Kambobukta, før du så sykler opp Marinabakken, langs parkeringsplassen. Dermed er du på samme sted som ruta ender, og du har fått se litt mer av "det maritime Kambo".
Kyststi gjennom marinaen

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 26.05.2012

Son - Kambo 5,4 km Offentlig vei, skogsbilvei/turvei og trillesti/løypetrasé Follomarka
Kambo - Sonsveien 4,7 km Offentlig vei Mossemarka
Mosseporten - Nesparken - Moss st. [Vansjøstien] 5,5 km Offentlig vei og skogsbilvei/turvei Mossemarka
Moss st. - Nesparken - Thorbjørnsrød [Vansjøstien] 5,4 km Offentlig vei og skogsbilvei/turvei Mossemarka
Kambo - Ødemørk 3,3 km Offentlig vei Mossemarka

Son - Kambo

Follomarka

Offentlig vei, skogsbilvei/turvei og trillesti/løypetrasé