Tobonn - Vensåsseter

Rutenr:

Type:

Tobonn, helst øverst i Lommedalen er en fin innfallsport til Krokskogen, men det er også mulig å komme seg inn i Bærumsmarka derfra. Denne sykkelruten er den eneste som fører deg inn til Vensåsseter.

Fra parkeringsplassen sykler du først på veien i retning By, men tar av til venstre etter 400 meter - inn på Tolverudveien. Ta til venstre i neste kryss og deretter på nytt til venstre et par hundre meter senere. Der er det en bom du sykler forbi, slik at du tar fatt på den til dels bratte skogsbilveien oppover lia. Vær klar over at deler av veien kan ha rast ut etter kraftig regnskyll.

Når du når toppen av bakken, midt mellom Tømmeråsen og Pelåsen, har du noen hundre meter igjen på sti frem til Vensåsseter. Den eneste sykkelforbindelser videre derfra, er rute 608 til Burudvann og Burud. På denne ruta mmå du trille sykkelen det første stykket. Men kanskje kan du kombinere syklingen med en fottur fra denne Vensåsseter, en av de siste som var i drift i Oslomarka?
Tobonn - innerst i Lommedalen

Foto: Erik Unneberg, 30.07.2005

Ruter i nærheten

Ruter Lengde Type Område