Røyken - Åsgard

Kjekstadmarka

Dette er en rute som i sin helhet går på asfalt, men det er gang- og sykkelvei en del av traseen. Du får flere steder utsyn mot det vakre åkerlandskapet i Midtbygda.

Fra Røyken togstasjon sykler du først ned Spikkestadveien, og tar så til høyre rett etter at du har krysset elven. Du tar nå fatt på den bratte Heggumbakken, der de letteste girene er gode å ha. På toppen av bakken er du ved Jakslandveien, og den krysser du, slik at du kommer inn på gang- og sykkelveien ved Heggum.

Det er fin utsikt over jordene, og i bakgrunnen til venstre ser du Gleinåsen (206 moh.) med kommunikasjonsmast på toppen. Nå skal du først ned bakken ca. 25 høydemeter), deretter tilsvarende opp, men så kommer du opp på gang- og sykkelveien langs Spikkestadveien.

Rett etterpå er du fremme ved boligområdet ved Midtbygda skole, og du fortsetter på gang- og sykkelveien på den andre siden av Spikkestadveien, frem til Bjørnstadsvingen. Her går rute 658, som vår rute har vært felles med så langt, videre sørøstover på Spikkestadveien til Sundbykrysset. Men du tar inn på Bjørnstadsvingen, som du følger noen meter inntil du tar inn til venstre på Hotellveien. Den leder deg forbi boligblokkene og Steinerskolen. Ved enden av veien tar du til høyre, og kommer da ut på Fylkesvei 165 (Slemmestadveien) ved Kornmagasinet, der Røyken historielag holder til.

Ta nå til venstre, og følg Slemmestadveien de siste 2,3 kilometerne til Åsgard. Herfra er det flere muligheter for videre sykling. Du kan fortsette sydover på Klemmetsrudveien til Hurumveien og Sundbykrysset (rute 630), eller du kan sykle videre nordøstover på Slemmestadveien til Slemmestad (rute 625). Et tredje alternativ er å sykle nordover til Heggedalrute 629.
På sykkel forbi Kornmagasinet

Foto: Erik Unneberg, 15.06.2013

Røyken - Hyggen - Klokkarstua 18,8 km Offentlig vei Kjekstadmarka
Slemmestad - Åsgard 4,3 km Offentlig vei Kjekstadmarka
Sundbykrysset - Åsgard 5,7 km Offentlig vei og skogsbilvei/turvei Kjekstadmarka
Spikkestad - Røyken 3,7 km Offentlig vei Kjekstadmarka
Røyken - Bertelsmyråsen 8,2 km Skogsbilvei/turvei og trillesti/løypetrasé Kjekstadmarka

Røyken - Hyggen - Klokkarstua

På vei og sti i Kjekstadmarka 26,6 km Sykkeltur Røyken - Røyken

Langs Drammensfjorden til Hurum

Røyken

På vei og sti i Kjekstadmarka