Hadelandsutsikt til øst og vest

Randsfjorden sett fra Blokkhus

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 14.07.2017

Hadelandsåsene

Det er mye skog på Hadelands åser. Men jammen er det fin utsikt også! På denne turen får vi nyte utsikten i flere retninger. Det er en variert tur, både med tøffe motbakker og behagelig trilling i nedoverbakke. En stor del av turen går på den historiske Kjølvegen.

Vi starter ved Lygnasæter Hotell, og sykler først til den store parkeringsplassen der skiløypene starter. Her holder vi til venstre, og sykler forbi en bom. Vi har campingen på høgre side og følger skiltingen til Lygna hyttegrender. I andre kryss etter parkeringsplassen tar vi til høgre. Dermed kommer vi inn i hyttefeltet.

Vi sykler rett fram gjennom feltet, og ned en bakke. Her tar vi til venstre, og stifter bekjentskap med turens første trillesti. Mot Lygnalia sykler vi delvis med treplanker som underlag, og delvis sykler vi i skiløypetraseen, som veksler mellom grus og jord som underlag. I Lygnalia er et stort hytteområde under utbygging. Vi krysser elva Skjerva, og er så vidt innom en skogsbilveg, før vi tar ned til venstre på godt opparbeidet grusveg. Her er det flott utsikt over åsene og ned mot Viddadalen.

Vel nede på Badstuvegen tar vi til høgre, krysser under riksveg 4, og holder til venstre, forbi Ragnhildrud og ned til krysset ved Amundrud. Det har gått en god del nedover fram til nå, men når vi her tar til høgre, forbi gården Amundrud, venter motbakker. Ved gården nyter vi utsikten mot Viggadalen og Randsfjorden, før det bærer oppover gjennom skogen på grusveg.

Ved Pålsætra er det fint å ta seg en pust i bakken. Også her er det fin utsikt ned mot dalen. Der vegen ender, holder vi til høgre, og fortsetter gjennom ei grind. Nå har vi rundt 300 meter med sti framfor oss, og etter utflating ved Pålsætra, er det igjen motbakke. Her er det noe ulendt. Vi kommer så inn på en delvis gjengrodd skogsbilveg, og nå flater det ut igjen, før det blir mer stigning fram mot Kjølvegen. Her tar vi til høgre.

Kjølvegen (Høgkorsvegen) er gammel kongeveg, med en historie helt tilbake til Kong Sverres tid. Kjølvegen var hovedvegen mellom Hadeland og Toten helt fram til 1940. Pilegrimsleden som går over Hadeland følger Kjølvegen over hele åsen. Og det er her vi skal sykle - på Kjølvegen helt til Einavoll, som ligger ved sørenden av Einafjorden på Toten.

Vi tråkker oss oppover forbi Løvstua og Løvstuhagen, og kommer opp til Blokkhus. På veg oppover anbefaler vi å stoppe og se seg tilbake, for her er det flott utsikt! Rett etter parkeringsplassen flater det ut, i 650 meters høgde. Litt mer stigning venter oss, men for det meste går vegen videre gjennom småkupert terreng - fram til Høgkorsplassen. På store deler av strekningen har vi flott utsikt på venstre side.

Rett etterpå kommer vi fram til tre store trekors og en informasjonstavle som er satt opp i forbindelse med Pilegrimsleden. Her får vi utsikt mot Toten. Og så er det bare å nye nedoverbakkene til Einavoll. Vi holder til høgre, og følger Rv4 oppover, i 900 meter, til vegkrysset mot Helgedalen (låst bom). Her tar vi til venstre, og sykler videre på skogsbilvegen inn gjennom dette stille og fredelige dalføret, langt unna alt som heter biltrafikk.

Vi passerer Nordre Helgedalsætra (pass på å ta rett fram ved kraftlinja før setra), og så Midtre Helgedalsætra - en fellesseter som er i drift om sommeren. Helgedalen er et stort og godt beiteområde. Store mengder sauer, storfe og hester beiter her. Vi må derfor passe på å vise hensyn til dyrene når vi sykler gjennom dalen.

Etter at Søndre Helgedalsætra er passert, starter oppstigningen til Lygna. Vi kommer inn på fylkesveg 180, og tar til høgre. Etter hvert får vi flott utsikt ned mot Helgedalen og Einafjorden. Fra stigningen begynner i Helgedalen og opp til vegen flater ut, er det ca. 3 kilometer, og en høgdeforskjell på vel 170 høydemeter.

Etter 3 kilometer langs bilvegen, er vi tilbake på Lygna, der turen startet.

Se ruter turen består av

Navn Fra Til Lengde
Lygna - Lygnalia - Badstuvegen Lygna Badstuvegen 3,7 km