Skarkerud - Nordenga - Vardal kirke

Gjøvik, Toten og Land

Denne sykkelruta starter ved Skarkerud, i krysset mellom Åslendevegen og Mobruvegen. Hit kan du komme i rute 920 fra Gjøvik via Bråstad eller i rute 921 fra Eiktunet.

Det er Åslendevegen du skal følge. Dette er en lite trafikkert veg, og du sykler vestover - delvis i skog, delvis gjennom kulturlandskap. På deler av strekningen kan du se Mjøsa i det fjerne. Ved Glæstadroa får du Glæstadtjernet på venstre side. Der er det fint å raste og å bade, om vær og temperatur skulle innby til det.

Like etter tjernet kommer du til krysset ved Nordenga. Her skal du til venstre i Nordengvegen, og snart når du rutas høyeste punkt - 500 meter over havet. Du startet på 350 moh. og har lagt bak deg 9 kilometer. Nå åpner det seg en storslått utsikt mot Vardalsåsen og videre østover.

Fra toppen er det bare å trille ned bakkene forbi Haug gård til Vardal kirke. Her ender vår rute. Men vil du fortsette i nedoverbakke, kan du sykle rett fram i rute 917 - til Bybrua og Gjøvik. Tar du til venstre, kan du følge Vardalsvegen til Eiktunet (rute 919). Velger du samme vei mot høgre, er du ved starten på rute 923, som går mot Mustadroa og Linnerud, inne på Vardalsåsen.
Ved Skarkerud

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 14.08.2016

Gjøvik - Bråstad - Skarkerud 8,2 km Offentlig vei og skogsbilvei/turvei Gjøvik, Toten og Land
Vardal kirke - Mustadroa - Linnerud 14,9 km Offentlig vei Gjøvik, Toten og Land
Skarkerud - Bergsmarka - Eiktunet 6,7 km Offentlig vei og skogsbilvei/turvei Gjøvik, Toten og Land