Til Skogbygda fra Vormsund

Inn i Skogbygda

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 17.08.2013

Eidsvoll - Nes

Kulturlandskap og skog omgir oss på denne turen til Skogbygda - og det blir aller mest skog på veien tilbake. Da får vi også noen motbakker å bryne oss på. Ellers er dette en tur gjennom lett terreng.

Vi starter i Vormsund, og følger E16 over Vorma. Like etter, når veien deler seg i en rundkjøring, holder vi til venstre, og sykler opp bakken ved Nes golfklubb. Vi kommer fram til Arnestad Minde, og nyter strålende utsikt nordover gjennom det åpne og vennlige kulturlandskapet som preger dette området. Det er et "belte" med gårder og store kornåkrer på begge sider av veien - og et stykke inne til høyre ser vi starten på de store skogsområdene som strekker seg innover åsene i øst. Om en stund skal vi sykle der!

Vi tar til høyre på Ringsbyvegen og sykler innover til Ringsby. Vi krysser Kampåa på Ringsby bru, og fortsetter videre på hovedveien. Det er et flott landskap å sykle i - omgitt som vi er av store gårder på begge sider av veien. Vi kommer inn på Rønnålvegen, sykler så gjennom et område med skog - før utsikten mot den frodige Skogbygda åpner seg. Langt der framme ser vi "de store skoger", åsene som strekker seg innover i Odal.

Ved Rønoldtangen skal vi inn til venstre, i Vestgrenda, men svinger først bortom Ingeborgrud, i hjertet av Skogbygda. Her er det bl.a. butikk, skole og kirke. Men tilbake til Vestgrenda. Etter 700 meter rett fram over Ingeborgrudmoen, tar vi til venstre, og kommer dermed bort til Heimdal, et fint utgangspunkt når man går på ski i disse traktene vinterstid. Her tar vi til høyre - og nå bærer det rett til skogs! Tilbaketuren mot Vormsund går altså først gjennom skogen, et spennende alternativ til veien vi kom på. Eventyrrittet går for øvrig her.

Ca. 300 meter etter Heimdal tar vi til venstre, og følger veien mot høyre i neste kryss. Snart begynner oppoverbakkene for alvor. Det er snakk om rundt 70 høydemeter i løpet av ca. 1,5 kilometer. Turens høyeste punkt ligger knappe 270 meter over havet, og nå er vel halvparten av turen tilbakelagt. På resten av turen er det stort sett flatt eller nedoverbakke.

Vi triller ned mot Putten, holder til venstre, og fortsetter til Snippen. Begge steder er sentrale løypekryss vinterstid. Vi skal videre nedover, men kan gjerne ta en avstikker til Jellumsetra, som ligger ca. 600 meter oppover langs veien som går til høyre.

Det går lett unna ned mot Råkalidammen, der vi tar til venstre, og krysser demningen. Her er det fint å ta seg en rast. Vi fortsetter videre nedover i løypetraseen. Snart er vi tilbake på skogsbilvei igjen, og kommer fram til Greniskogen, et fint utgangspunkt for turer til alle årets tider.

Nå er «skogsdelen» av turen tilbakelagt, og igjen kan vi nyte utsikten over kulturlandskapet. Gjennom Rustadgutua kommer vi ut på hovedveien. Den kjenner vi fra før, for det var her vi syklet på vei innover mot Skogbygda. Vi tar til høyre, passerer Ringsby, og fortsetter tilbake til Vormsund.

Se ruter turen består av

Navn Fra Til Lengde
Vormsund - Arnestad Minde Vormsund Arnestad Minde 1,6 km