Åsleia - Lensmannsvangen

Eidsvoll - Nes

Åsleia er utgangspunktet for denne sykkelruta, nærmere bestemt krysset ved Oppsahlteiet langs Åsleiavegen. Her er det parkeringsplass og skilt som viser vei til flere turmål i området.

Vi sykler vestover fra Åsleiavegen, forbi parkeringsplassen. Etter et par hundre meter begynner det å gå oppover. Ved Åsen, ca. 900 meter fra start, er det skiltet sti opp til Mistberget. Vår rute fortsetter på skogsbilveien, forbi en bom. Og det er mer stigning i vente - opp til rundt 400 meter over havet. Utgangspunktet er ca. 285 moh., og distansen er på 1,7 kilometer.

Etter at veien er blitt betraktelig flatere, kommer vil til en skarp høyresving. Her skal vi holde til venstre, og sykle inn på en vei av dårligere standard. Ganske snart går det kraftig nedover, og i bakkene får vi flott utsikt mot Hurdalssjøen og Gardermoen.

På vei nedover passerer vi et kryss der vi holder til venstre, videre ned - og straks er vi ved bommen på Lensmannsvangen. Her det fint å ta seg en rast på den åpne plassen i skogen. Mistbergets venner har nemlig satt opp benker og bord rett nedenfor bommen.

Spetalsvegen gir oss to muligheter til å fortsette ferden - til venstre, videre nedover, i rute 503 til Ås skole, eller til høyre - oppover - i retning Krafttjennet (rute 504).
På Lensmannsvangen

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 13.08.2011

Ås skole - Åsleia 3,7 km Offentlig vei Eidsvoll - Nes
Ås skole - Lensmannsvangen 5,7 km Offentlig vei og skogsbilvei/turvei Eidsvoll - Nes