Topptur til Kolletuppen

Sør på Krokskogen ligger dette artige turmålet som gir fin belønning for relativt lite strev.

Tekst: Christine Amdam Foto: Hilde Myhrvold

Publisert 27.10.2021

Vi starter turen på utfartsparkeringen i By i Lommedalen. Hit kan du også ta deg med kollektivtrafikk. Da er det bussrute 210A fra Bærums Verk som gjelder, og du hopper av på Bykrysset som er siste stopp på ruta.

Fra By tar du til venstre på Byveien som er en asfaltert vei videre innover i Lommedalen. Denne følger du i omtrent én kilometer. Da kommer du til en åpning i skogen på høyre side, og en traktorvei kommer til syne. Denne skal du nå følge oppover åssiden mot Kolletuppen.

Den vestligste toppen av Åmotkollane

Kolletuppen er en av toppene i det som kalles Åmotkollane. Dette åspartiet strekker seg mellom Aurevannet og Haukedalen/Kampekleiva, som er dalen fra Tobonn til Kampen. Det høyeste punktet i området er selveste Åmotkollen som ruver 459 meter over havet. Både fra Kolletuppen (373 moh.) i vest og fra Krokskollen (390 moh.) i øst er det flott utsikt.

Målet for dagens tur er da altså den vestligste av toppene i Åmotkollane. Etter at vi har fulgt traktorveien i vel én kilometer, skal vi begi oss ut på det siste stykket opp mot toppen. Ved en liten steinvarde på venstre side finner du en sti som starter med moderat stigning. Nå er det bare 300 meter til du er på toppen.

Tupper på toppen

Mot toppen av åsryggen svinger stien forsiktig mot venstre, her skal du ned i en liten dal hvor det er frodig og flott. Så fortsetter du opp den siste kneika på andre siden. Følg stien helt ut til tuppen hvor utsikten er aller best. På Kolletuppen er det lys og åpen furuskog, og du kan se utover hele Lommedalen, Kolsåstoppene og til og med Oslofjorden. Utsikten er ekstra vakker når hele dalen er dekket av et fyrverkeri av høstfarger.

Kolletuppen ligger rett i nærheten av Aurevann og ikke langt unna Rognlivann. Det er en rekke vann og putter i området, hvorav de største er Kollevann og Bikkjevann som ligger nord for Åmotkollen. Det er mange privat- og foreningshytter i området, særlig rundt vannene.

Et mektig område

Bratte åssider dominerer området i alle retninger unntatt mot nordvest. Det er også flere stup i området, så vær observant. Hellerudmyra i nordvest var slippmyr i sluttfasen av andre verdenskrig. Også ellers i dette nokså vanskelig tilgjengelige området var Lommedalstroppen i aktivitet.

Fra utsiktspunktet kan du følge Lomma sørvestover mot Bærums Verk og helt til Kolsåstoppene. Ta deg tid til å nyte medbrakt mat og drikke og studere utsikten og landskapet når du er på toppen.

Etter at vi har trukket inn frisk luft på denne trivelige furukollen tar vi fatt på samme vei tilbake til parkeringsplassen. Totalt blir det en fin og variert tur på fire kilometer. Dette er en tur som også passer fint til turglade barn.