Bogstad gård

Motsols rundt Bogstadvannet

Bogstadvannet er alltid verdt et besøk, sommer som vinter, og denne gangen tar vi turen rundt vannet i herlig sommervær.

Tekst og foto: Elisabeth Uhlig-Nordølum

Publisert 28.06.2021

Turen, som er skiltet i begge retninger, finnes i flere varianter, og du finner flere forslag på infoskilt med kart langs veien. Vi følger én av disse og velger å gå turen motsols.

Idylliske Bogstad gård

Turen starter ved parkeringsplassen ved Bogstad badeplass, som er enkel å nå både med bil og buss. Vi følger grusveien langs vannet opp mot Bogstad gård, herregården fra 1700-tallet, som ligger idyllisk ved vannet omkranset av hager og beitedyr. Vi bestemmer oss for å ta turen gjennom hageanlegget og følger veien langs vannet nedenfor hovedhuset. Vi går forbi en gjeng med geiter, før den tar oss opp og forbi fjøset mot parkeringsplassen ved gården. Der møter vi igjen på blåstien rundt vannet og tar av mot venstre for å følge den blåe markeringen, som kommer til å være med oss stort sett hele veien. Vi passerer Christiania roklubb og kommer opp mot bilveien innover Sørkedalen. Der blir stien smalere igjen og fortsetter på venstre side av veien. Den kan være litt vanskelig å se når man ikke har gått turen tidligere. Før vi forsetter inn på den smale stien skimter vi et oversiktskart ved parkeringsplassen på andre siden av bilveien, og velger å ta en kjapp avstikker dit. Det er det kartet som henger der, som vi kommer til å følge rundt vannet videre. Samme kart henger for øvrig også ved inngangen til Sørkedalen, ovenfor Bogstad camping.

Fine blåstier

Tilbake på blåstien går turen nå over åkre nedover mot vannet, og videre ned til Sørkedalselva. Stien tar oss inn i et svalt skogsområdet langs elva teppelagt av bregner. Så snirkler den seg langs vannet, før vi kommer ut av skogen, inn mot en grusvei, og opp igjen mot bilveien. Nå skal vi ut på asfalten for å krysse broen over elva, før vi snart tar inn til venstre på grusveien ovenfor oppdrettsanlegget til Oslomarkas fiskeadministrasjon. Etter ca. 300 meter tar blåstien av til venstre. Den tar oss snart inn i skogsområdet nord for vannet. Vi følger skiltingen «Bogstad rundt 10km», krysser blant annet Abborvannsbekken, grensen mellom Oslo og Bærum, til vi kommer til et lite kryss rett før vi runder seks kilometer. Her er ikke rundturen skiltet, og det finnes forskjellige muligheter til å fortsette turen herfra. Vi velger den umerkete stien mot venstre, som tar oss ned mot Kråka, en tidligere husmannsplass tilhørende Fossum gård. Derfra følger vi grusveien sørover og treffer etter kort tid på vinterruten, før vi når krysset ved gården Lathus. Nå tar veien oss til venstre og ned til vannet igjen, og etter kort tid kommer vi ut på asfaltert vei. Kanskje den eneste blåstien som er asfaltert?

Bademuligheter

Etter at vår firbeinte turfølge har fått seg et etterlengtet bad i vannet er det ikke langt igjen til målet. Vi følger blåstien videre før vi krysser Lysakerelva ved Hammerdammen. Derfra fortsetter vi langs Ankerveien gjennom boligstrøket og forbi Golfbanen. I krysset ved Bogstad camping tar vi fatt på turens siste kilometer innover Sørkedalen igjen, og når straks vårt utgangpunkt ved badeplassen.

Mange muligheter

Turen er rett over 10 kilometer, og er både ypperlig som gåtur og løpetur. Også står du selvfølgelig fritt til å starte turen ett annet sted enn oss, eller går den motsatt vei. I tillegg til bademuligheter er også Bogstad gård verdt et besøk, enten for å ta turen gjennom hagen og hilse på dyrene, eller ta seg en god kakebit i hovedhuset.