Utsikt fra Haveråsen

Til topps i Vestmarka

Ukens tur går på variert underlag. På toppen venter nydelig utsikt over Oslofjorden og tigerstaden.

Tekst og foto: Simon Johansson

Publisert 17.06.2021

Turen starter på den øvre parkeringen på Franskleiv ved Vestmarksetra. Her er parkeringen gjerdet inn, og du kan parkere trygt uten at beitedyrene kommer inntil bilen. Turen går langs sydenden av snøproduksjonstjernet ved skiskytteranlegget, krysser asfaltveien og følger gruset sti i lysløypa forbi nedre Gupu, og videre på grusveien mot Furuholmen. De holder åpent onsdag, lørdag og søndag fra 11-16. Sjekk gjerne iMarka-appen for alltid oppdaterte åpningstider. Rett etter Furuholmen er det flott å ta en 100 meter lang avstikker ned til Fløyta, og nyte lyden av elven som renner ut her.

Fine teltplasser ved Sandungen

Vi beveger oss deretter inn på en fin blåmerket skogssti på nordsiden av Gupuelva. Etter passering av Svagfossen krysser vi elva på en flott bro, og tar stien som går til høyre i retning Sandungen i neste stikryss. Vi følger stien som jobber seg oppover i terrenget og møter på høydspentledningen som går fra Sylling til Hamang. Stien følger høyspentledningen videre oppover helt til vi kommer til Lushatthytta som ligger rett ved Sandungen i Vestmarka. Sandungen var tidligere hovedvannkilde for Asker Kommune (1955-1985), og det var derfor forbud mot fisking og bading. I 2007 ble dette opphevet, og det er nå lov å både bade og fiske. Det er også mange flotte steder å overnatte i telt rundt vannet. Husk bålforbud!

Flott utsikt fra Haveråsen

Fra Sandungen tar vi sikte på dagens turmål som er Haveråsen. Det går jevnt oppover de siste 110 høydemetrene til utsiktspunktet som måler 437 m.o.h. Her møter vi en flott utsikt over tigerstaden med Oslofjorden foran. På toppen av Haveråsen ble det i 1928 bygd et 13 meter høyt tårn med vakthytte på toppen. Det inngikk i et nett av vakttårn for å oppdage og rapportere skogbrann. Tårnet av tømmer ble revet i 1944, og et nytt av stål reist i 1955. Det ble aldri tatt i bruk til sitt formål, men var et populært utsiktspunkt. Det ble revet i 1974. Fundamentet til dette kan vi fortsatt se i dag.

På sti og vei

Når vi har pustet ut og ser oss fornøyd med å nyte utsikten, tar vi stien østover ned. Denne er tidvis litt bratt med løst underlag, men ingen stor fare. Vi møter en skogsbilvei og krysser denne rett over der blåstien fortsetter. Vi følger stien og krysser enda en vei før vi deretter passerer en flott liten hytte som heter Persbonn. Persbonn er i utgangspunktet en kølabonn som i 1952 fikk en hytte og stall, satt opp til dem som jobbet med skogsarbeid. Disse bygningene er flyttet fra nord for Jongsmyr bare ett steinkast unna. Stien går videre, og til slutt møter vi asfaltsveien like ved Furuholmen. Her velger vi den enkleste veien tilbake, og følger asfalten mot venstre ned til utfartsparkeringen på Franskleiv. Turen er totalt 11 kilometer.