Markaturen: Flyktningeruta

I år er det 75 år siden andre verdenskrig var over. Denne uken skal kronprins Haakon gå Flyktningeruta, som starter ved Skullerudstua i Østmarka.

Tekst: Christine Amdam Foto: Siri Beisvåg Rom

Publisert 25.08.2020

Kronprins Haakon skal gå turen sammen med en soldat og en nordmann med flyktningebakgrunn. Turen organiseres av DNT .

Flyktningeruta er en fottur langs én av rutene som ble brukt av kurerer og flyktningeloser under andre verdenskrig for å frakte post, utstyr eller mennesker over grensen til Sverige.

Ruta begynner ved Skiforeningens stue, Skullerudstua i Oslo, og går østover gjennom kommunene Enebakk og Eidskog til Sverige, ifølge Wikipedia.

Lang og farlig tur under krigen

Rundt 50 000 nordmenn flyktet til Sverige under krigen, og fulgte ulike ruter. De fleste hadde en lang og farlig tur over flere dager før de kom til grensen og ble hjulpet over av grenseloser.

Plansje fra Flyktningeruta

I TAKKNEMLIGHET: Tusenvis av norske jøder berget livet ved å bli hjulpet over grensen under andre verdenskrig.

Historisk vandrerute

Dagens flyktningerute er en trasé vi vet ble brukt av mange. Den ble innviet i 1995 i forbindelse med frigjøringsjubileet. I 2015 ble ruten nymerket og lansert som en del av Historiske vandreruter. Dette er et samarbeid mellom DNT og Riksantikvaren, som gjør gamle ferdselsveier bedre kjent og mer brukt.

Fra grenseovergangen i Flyktningeruta

KRYSSER GRENSEN: Flyktningeruta krysser grensen mellom Norge og Sverige.

Den første delen av ruta går gjennom Østmarka, og her er det Skiforeningen med dugnadsgruppa Øx i spissen som rydder stiene. Kronprins Haakon og hans følge besøker Vangen skistue 26. august på ettermiddagen. Vårt vertskap Roy Knutsen og Frank Westlie ønsker velkommen med sine berømte boller.

Natur i Flyktningeruta

FLOTTE NATUROPPLEVELSER: For de som går Flyktningeruta i dag venter både historie og fine omgivelser.