Løypebas Simon Johansson bærer på en grensag

Dette er hemmeligheten bak en god skiløype

Når snøen har smeltet og fuglene kvitrer legges det ned et viktig arbeid for å få fine skispor på vinteren.

Tekst og foto: Christine Amdam

Publisert 23.08.2021

Gradestokken ligger godt over 20 varmegrader og myggen surrer i lufta. Ute steker solen, og en svak lyd høres inne fra garasjen til Skiforeningens løypebas på Solli gård i Asker. Gjemt bak løypemaskinen står Simon Johansson og filer motorsaga. Han gjør de siste forberedelser før en ny arbeidsdag i løypenettet han kjører på vinteren.

– Det har vært en spesiell vinter med mye trefall, så i år er det ekstra mye å ta tak i der ute, sier Simon.

Han er en av 15 hel- og deltidsansatte løypebaser, som har ansvaret for Skiforeningens 2 000 kilometer skiløyper i Oslomarka. Løypesjef i Skiforeningen, Hege Blichfeldt Sheriff, forteller at det viktigste arbeidet løypebasene gjør skjer om sommeren.

– Hadde det ikke vært for dette arbeidet hadde vi ikke kunnet tilby like gode skiløyper om vinteren. Skisesongen hadde blitt kortere, og i løpet av få år ville mange av løypene blitt ufremkommelig for løypemannskapene, sier Sheriff.

Hun legger til at løvtrær kan gro to til tre meter i løpet av en sommer i de delene av Marka hvor det er godt jordsmonn.

UTSTYR: Sommer som vinter er det mye utstyr som må pakkes med for en arbeidsdag i Marka.

Løypearbeid er helårsarbeid

Det første som gjøres når skisesongen er over er å klargjøre løypemaskinene for sommerlagring.

– Da er det for eksempel vask av maskinen, sveising av sprekker, sjekk av hjullager og dekk, smøring og oljeskift som må gjøres.

Men i dag skal løypemaskinen få hvile, og Simon skal ut i skogen for å klargjøre skiløypene for neste vinter.

– Det er mange som tror at vi løypebaser bare jobber på vinteren, og at vi slapper av og gjør helt andre ting på sommeren. Men det er langt i fra sannheten. Det arbeidet vi gjør på sommeren og høsten er nøkkelen til at skiløypene blir bra på vinteren, forteller Simon.

Underlaget trenger pleie etter en vinter med frost og vann fra snø og regn. Jo bedre underlag når snøen kommer, jo lettere er det å lage gode skispor på lite snø.

Simon laster bilen med utstyr han trenger til dagens økt. Motorsag, grensag, verneutstyr, jernspade og bensin er noe av det som må til for en arbeidsdag i Marka.

LØYPEARBEID: Arbeidsdagene i Marka er varierte.

Mye opprydning

Vinterens herjinger er fortsatt godt synlige langs løypene. Simon arbeider seg systematisk gjennom løypenettverket han kjenner like godt som sin egen bukselomme.

– Dette treet har irritert meg i hele vinter. Det har hengt over løypa og vært i veien for både løypemaskinen og skiløpere. Det skal bli godt å få det fjernet.

Plutselig stanser Simon bilen, hopper ut og slenger jernspaden over skulderen. Under løypa går et rør som leder vannet vekk fra skiløypa. Det holder på å bli tett og Simon graver det fri for jord og stein.

I tillegg til opprydningsarbeid har løypebasene større prosjekter for å utbedre løypene sine. Det kan være å utbedre og planere vanskelige punkter i noen av skiløypene, bygge bro eller klopp over bekker eller våte partier i myrer.

Løypebasene har også ansvar for skilting og merking av løypene i Marka.

DRENERING: Vannrør må holdes rene slik at vannet ikke renner i skiløypa og lager unødvendig slitasje.