Sikrer snø og skiglede

Per Gulbrandsen har ansvaret for Skiforeningens topp moderne snøproduksjonsanlegg i Sørkedalen.

Tekst: Trine Rom Giving Foto: Christian Haukeli og Magnus Nyløkken

Publisert 02.09.2020

Snøkanonene står klare utenfor garasjen i Sørkedalen. Per Gulbrandsen, Skiforeningens løypebas på Krokskogen, skrur og mekker. Selv om kalenderen fortsatt viser sensommer, er forberedelsene til vinteren for lengst i gang.

Gulbrandsen preparerer de mye brukte løypene fra Skansebakken og lysløypa ved anlegget til Sørkedalen idrettsforening. Det er også her snøproduksjonen foregår.

Det topp moderne anlegget ble tatt i bruk vinteren 2018/2019. Det er finansiert at Skiforeningens mangeårige støttespiller Hans Herman Horn, og drives med bemanningsstøtte fra idrettslagene SIF og Røa.

– Snøen som produseres dekker hele skiskoleområdet, lysløypa ved idrettsanlegget og turløypa fra Skansebakken opp til Gråseterveien. Det sikrer snø fra november og ut mars, forteller Gulbrandsen.

LØYPEBAS: Med utgangspunkt i Sørkedalen, preparerer Per Gulbrandsen  mange av de mest populære skiløypene på Krokskogen.

Sikrer skisporten

Skiforeningen har drevet snøproduksjon siden vinteren 89/90. Det gir oss lang erfaring med et virke som krever høy kompetanse, både teknisk og sikkerhetsmessig,

– Vi ønsker at folk skal kunne leve aktive liv der de bor. Vi vil se glade barn med roser i kinnene leke i snøen. Nærmiljøanleggene med snøproduksjon er viktige for å sikre skisporten både nå og i fremtiden, sier markasjef Espen Jonhaugen.

VARIG SKIGLEDE: Snøproduksjon er viktig for gjennomføringen av Barnas skiskole.

I dag har Skiforeningen ansvaret for eller er involvert i snøproduksjon i åtte nærmiljøanlegg på østlandsområdet.

– Snøproduksjon skal ikke erstatte vinteren, men det gir oss mulighet til å forlenge skisesongene noe og det er et sikkerhetsnett i sesonger med lite snø. Snøproduksjon sikrer gjennomføring av skiskolen mange steder i Osloområdet og vi kan tilby tilførselløyper opp til mer snøsikre områder i Marka, sier han.

NÆRANLEGG: Skiforeningen er involvert i eller har ansvaret for åtte snøproduksjonsanlegg på Østlandet.