Fossen det er verdt å lete litt etter

Noen ganger er det avstikkerne som gjør hele turen. Her er turbeskrivelsen til Markas flotteste foss.

Tekst: Trine Rom Giving, foto: Odd Tore Saugerud

Publisert 17.08.2023

Denne morsomme turen tar deg fra By i Lommedalen, oppover til over 400 meter på Krokskogen, og en runde i ulendt terrengt til en perle av en foss i Bjørnstadbekken.

Start i Lommedalen

Turen starter i Bykrysset ved parkeringsplassen der bussen snur i Lommedalen. Du tar inn på Byveien og rett frem i krysset etter 500 meter.

Jordbærhaugen, opprinnelig én av to husmannsplasser under By, passeres. Den andre het Bakken, ble fraflyttet og deretter lagt under Jordbærhaugen, som etter hvert ble utvidet til et gårdsbruk.

Like etter Jordbærhaugen begynner stigningen. Veien følger Vesleelva et stykke og går etter hvert til høyre opp til Aurevann. Dette er det sydligste vannet i Trehørningsvassdraget som er drikkevannskilde for Bærum. Vassdraget består av Trehørningen, Byvann, Småvann og Aurevann. Det er ikke lov til å fiske, bruke båt eller slå leir nærmere enn 100 meter fra vannet, men vi kan likevel ta en pause og nyte omgivelsene.

Sommer med Skiforeningen

• Om sommeren sørger vi for sykkelskilt i Marka og vi lager trillestier som binder sykkelnettet sammen.
  • Markabussen kjører til til Ringkollen.
  • iMarka-appen viser vei i skogen og mange markastuer er åpne hele året.

Første stopp Byvann

Nå venter den sterkeste stigningen oss, som strekker seg over cirka to kilometer og en høydeforskjell 110 meter. Vi kommer opp på Aurevassflaka vest for Aurevann, og veien videre går i småkupert og lett terreng. Etter å ha passert østsiden av Småvassåsen, er vi fremme ved Småvanna 312 meter over havet. Herfra er det bare et kort lite stykke fram til Byvann, som er det største vannet i Trehørningsvassdraget. Demningen i Byvann rehabiliteres, derfor må du regne med biltrafikk i området hvis du tar sykkelturen på hverdager.

I lia øst for Byvann er det bru over Slåttmyrbekken som renner i fosser gjennom en trang kløft. Denne er lett å overse, men er virkelig verdt en stopp. Den nås til fots. I Byvann er også den gamle steindemningen synlig fra et utsiktspunkt rett etter veien som stiger oppover etter starten vannet.

Flott fiskevann

I krysset etter Byvann holder vi rett frem i retning Trehørningen og deretter rett frem igjen til Kampesetra. Nå må vi sette fra oss sykkelen og fortsette til fots på blåmerket sti langs Sæterhaugen. Vi anbefaler å bruke iMarka-appen for å finne frem. Da ser du hvor i terrenget du er.

Vi skal frem til koselige Gampetjern som er et fint fiskevann. Det er også gode teltplasser i området, og vannet er et fint turmål hvis du vil være litt for deg selv.

Tre fisk.

Populært fiskevann: Fin fangst i Gampetjern en regnværsdag for noen år siden. Foto: Erik Unneberg

Nyttige verktøy til turen

Med iMarka-appen på mobilen har du alltid oppdatert kart med deg på tur. Du ser hvor i terrenget du er, og finner informasjon om kollektivknutepunkt, parkeringsplasser og serveringssteder.

I turplanleggeren på skiforeningen.no kan du planlegge turen fra a til å.

En spennende avstikker

På returen kan du vurdere en spennende om enn litt kronglete avstikker til fossen i Bjørnstadbekken. Den kommer vi til ved å følge et gammelt traktorslep som tar av fra veien ned til rasteplassen i Kampesetervika. Terrenget langs Bjørnstadbekken er ikke lettgått, men det er spennende og variert med myr og fossestryk.

Denne ukens tur gir oss 20 kilometer i bena i tillegg til det du vil legge til av avstikkere. Velger du avstikkerne vi foreslår, er det lurt å bruke kart eller iMarka-appen. Da ser du hvor du er og hvor du skal.

Se kart lenger ned i saken eller last ned her

fjellvegg

Spennende og litt kronglete: Terrenget langs Bjørnstadbekken har et bittelite snev av Yellowstone over seg. Foto: Odd Tore Saugerud

kart