Mellom Katnosa og Sandungen: Markas mange kulper er ikke egnet til lange svømmeturer, men kan gi en annerledes og lett spektakulær badeopplevelse.

Rundtur til spektakulære Kvernhusfossen

I Marka finnes det mange bortgjemte perler, og her avslører vi en av dem. Fire mil på sykkel med badestopp halvveis i en foss – det kan vel ikke bli bedre?

Tekst: Christine Amdam Foto: Nils Hovelsrud

Publisert 30.06.2023

– Kvernhusfossen er både spektakulær og vakker. Men det er badekulpen på nedsiden som er høydepunktet. Det er virkelig en perle. En magisk oase av et naturlig frådende badekar, sier markaentusiast Nils Hovelsrud.

Slik kommer du deg dit

Det er flere måter å komme seg til fossen som ligger i Nordmarka nord.

Denne turbeskrivelsen er en rundtur på sykkelsetet med start og slutt ved Sørkedalen skole. Sykkelturen går på grusveier, og det siste stykket opp til fossen går på blåmerket sti. Fra Sørkedalen til stedet hvor stien starter er det 16,5 kilometer. Vi anbefaler å legge opp turen i Skiforeningens turplanlegger selv. Der finner du alle detaljer. Vær obs på at Kvernhusfossen foreløpig ikke er søkbar. Søk på Katnosaelva, så finner du den i kartet litt nord for Katnosa gård.

– Jeg tok med meg sykkelen på stien og ned til fossen, men de siste femti meterne ned til fossen på umerket sti er nok bedre uten sykkel. Om du ikke vil ta årets mest spesielle sykkelvaskbilde, da.

Rundtur til Kvernhusfossen

• Sørkedalen skole – Kvernhusfossen – Sandungen gård Kikutstua- Sørkedalen skole
  • 39,6 kilometer
  • 638 høydemetre
  • Grusvei + blåmerket sti ned til fossen (anbefales å sette fra seg sykkelen)

NB: Vær obs på at det har vært rapportert om svømmekløe i en del badevann i Marka. Sjekk FHI sine nettsider for siste status.

Nordmarksidyll

Kvernhusfossen finner du i Katnosaelven, mellom Katnosa og nesten ned til veikrysset like ved Sandungen gård.

– Du hører godt brølet når du passerer den. Kanskje tenker du at  lyden  signaliserer «ikke kom nærmere, jeg er ikke for pyser». Jeg håper mange tar turen nedom neste gang de er ute i sola, og trenger en forfriskende avkjøling, sier Nils.

"Skifluenser'n" elsker å bade i Markas badekulper og har etter hvert skaffet seg mye erfaring:

– Et godt råd er å beholde skoene på eller ta med noen badesko i sekken. «Terrenget» på bunnen, er nok noe av Markas minst kartlagte, humrer han.

Lang, men fin rundtur: Her er kartet for turen laget i Skiforeningens turplanlegger.

Oslos høyeste topp er like ved

Det er ikke bare Kvernhusfossen som ligger rett ved Sandungen gård. Den flotte toppen Kjerkeberget (631 moh) befinner seg også her. Dersom du har tid og lyst er det to kilometer på blåmerket sti fra Sandungen gård og opp til toppen.

Etter badestopp og en eventuell topptur må du igjen sette deg på sykkelen og du har nå 23,5 kilometer på grusvei tilbake til start ved Sørkedalen skole. Et stopp på Kikutstua for å fylle på med energi anbefales. Vel tilbake i Sørkedalen har du tilbakelagt nesten 4 mil og 638 høydemetre.

Sykkel i fossen: "Skifluensern" Nils Hovelsrud passet på å bade både seg selv og sykkelen i fossen, men han anbefaler å la sykkelen bli stående ved stien.