Gjennom kulturlandskap på Hadeland

Sørover fra Grinakertoppen

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 09.08.2018

Hadelandsåsene

Frodig kulturlandskap, Randsfjorden, Sølvsberget, Granavollen - det er stikkord for denne flotte sykkelturen fra Brandbu.

Første del av turen går i oppoverbakker til Grinakertoppen, og vi følger først Storlinna mot sørøst fra Brandbu sentrum. Ved gården Rosendal ser vi gamle Rosendal mølle og mølledammen med en liten foss i elva Vigga. Her tar vi til høgre over Rosendalsbrua, og sykler opp Grinakerlinna, til Grinaker.

Her fra Grinakertoppen har vi flott utsikt sørover mot Sølvsberget, som ruver godt i terrenget. Om en stund kommer vi tett innpå denne 493 meter høye toppen. Men først legger vi kursen mot Grymyr, og sykler sørover langs fylkesveg 240 gjennom Tingelstad. Grinakerlinna avløses av Fjordlinna, vi passerer nord for vannet Grunningen og sykler forbi Rakbjørg gamle mølle.

Vi får fin utsikt til Randsfjorden, og det går lett unna i nedoverbakke. Vegen går langs fjorden med garder på begge sider, forbi Johnsrud og fram til Fjordvang og Grymyr. Her tar vi til venstre, og følger Kverndalslinna østover forbi jorder, garder og villaer.

Det er noe stigning fram til Mo. Herfra sykler vi Molinna østover, og kommer ganske snart forbi flere hus. Her har det vært butikker i tidligere tider. Vi er nå på sørsida av Sølvsberget, og det er skiltet veg til parkeringsplassen der det går merket fotrute til toppen. Man kan sykle opp dersom man er forsiktig. Fra toppen er det fantastisk utsikt til alle kanter. Det sies at Sølvsberget er en gammel vulkan.

Turen fortsetter østover gjennom Helgumsdalen, og så tar vi opp til venstre, i Vollgutua, til Granavollen. Granavollen er viden kjent for sine to middelalderkirker. Her er det også gjestgiveri, galleri og pilegrimssenter.

Mens Grymyr er vestligste punkt på turen, er Granavollen det østligste. Nå legger vi kursen hjemover, dvs. mot nordvest. Vi sykler først ned Pilgutua, passerer hagen ved Gran prestegård og Steinhuset - og snart er vi framme i krysset ved Jorstadlinna. Her tar vi til venstre, og passerer Jorstad-gårdene. Gården på venstre side var barndomshjemmet til Kirsten Langbo.

Vi holder oss på Jorstadlinna, passerer Hilden og får Tingelstad kirke på høgre side. Snart er vi tilbake på fylkesveg 240, og herfra sykler vi strake vegen tilbake til Brandbu. Eller kanskje vi tar oss en liten avstikker fra Grinakertoppen, og ser på ruinene etter den gamle Grinaker stavkirke, som ligger på høgre side. Den ble revet i 1866, da Tingelstad kirke stod ferdig.

Se ruter turen består av

Navn Fra Til Lengde
Brandbu - Grinaker Brandbu Grinaker 3,5 km