Langs Hovedbanen fra Eidsvoll

Siste stasjon

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 08.07.2014

Eidsvoll - Nes

Hovedbanen er Norges eldste jernbanestrekning, og går fra Oslo til Eidsvoll. Den 67,8 kilometer lange strekningen ble åpnet 1. september 1854. I kombinasjon med dampbåttrafikk på Mjøsa revolusjonerte Hovedbanen samferdselen på denne delen av Østlandet. Etter at Gardermobanen ble åpnet i 1998, er det nå kun lokaltrafikk og godstrafikk på Hovedbanen. Gardermobanen går til Eidsvoll via Oslo Lufthavn og Eidsvoll verk.

Vi skal sykle sørover langs Hovedbanen fra Eidsvoll til Lillestrøm. Og det sier seg vel selv at man evt. kan ta toget til eller fra turens start- og endepunkt. Når vi sier «langs Hovedbanen», betyr ikke dette at vi kan sykle sammenhengende ved siden av jernbanesporet på hele denne strekningen. Men vi sykler like i nærheten, og noen av stasjonene sykler vi innom på turen. Andre kan vi ta en liten avstikker for å se.

Turen starter i Eidsvoll sentrum, i krysset ved rådhuset. Herfra sykler vi over parkeringsplassen - gjennom undergangen under fylkesvei 181 og ut på Eidsvollbrua. Rett etter brua kan vi se jernbanesporet under oss, og Eidsvoll stasjon til høyre. Ganske straks tar vi til venstre - opp Finstadvegen. Den som kommer til Eidsvoll med toget, kan selvsagt sykle direkte fra stasjonen og hit.

Vi tråkker opp en liten bakke, og svinger inn i Bårlidalen. Nede til venstre ser vi Andelva, som kommer ned fra Hurdalssjøen og Eidsvoll verk. Igjen ser vi Hovedbanen, som herfra følger Andelva et stykke videre sørover.

I krysset etter brua tar vi til høyre, og sykler oppover dalen i vel en kilometer. Så flater det ut, og på resten av turen er det mer eller mindre flatt. Det er Romerikssletta vi sykler på - et åpent og fint landskap med god utsikt i alle retninger. Noen steder sykler vi gjennom områder med skog, med for det aller meste er vi omgitt av frodig kulturlandskap på hele turen.

Vi følger Finstadvegen fram til Dal. Rett framfor oss har vi stasjonen, og tar til venstre, bort til krysset der det står et sykkelskilt. Lokaltogene har sin endestasjon her på Dal. Dvs. - kveldens siste tog fortsetter videre til Eidsvoll, der det står natten over.

Fra Dal til Lillestrøm følger vi samme trasé som Nasjonal sykkelrute nr. 7. Den er godt skiltet. Vi skal ikke krysse jernbanesporet her ved stasjonen, men tar til venstre, ned Aksel Bråtens veg. En knapp kilometer fra stasjonen er vi framme i krysset ved Sætrevegen, som vi følger mot høyre. På store deler av turen videre er det gang- og sykkelvei.

Vi krysser jernbanen, og litt senere E6. Straks får vi bebyggelsen i Mogreina på høyre side, deretter Hersjøen. Vi sykler langs Trondheimsvegen, som var hovedvei før nye E6 ble bygget. I Liekrysset legger vi merke til en bauta på venstre side av veien. Den er satt opp til minne om skysskaren som kjørte statsmannen Georg Sverdrup til Eidsvoll-forsamlingen i 1814. På bautaen står det: "Minne om Georg Sverdrups skysskar 16. febr. 1814" - og "Husk at Gud er attåt". Ifølge historien ba skysskaren Sverdrup innstendig om aldri å gi sin stemme til at Norge skulle overgis til Sverige. Skysskarens ord til Sverdrup var "Hva du siger eller gjør, så husk for alting paa, at Gud er attåt».

Vi befinner oss nå ca. 1,5 kilometer vest for Hovedbanen. Nærmeste stasjon er Hauerseter, som ligger langs den veien som tar av på venstre side. Men vi skal videre sørover til Jessheim. På vei dit, passerer vi Nordbytjernet. Ved nordenden av vannet ligger Romerike folkehøyskole.

Snart sykler vi forbi Nordby ungdomsskole, og er dermed inne i tettbebyggelsen på Jessheim. Vi tar til venstre i Ringvegen, og kommer fram til Jessheim stasjon. Mellom Dal og Jessheim er det for øvrig en stasjon i tillegg til Hauerseter - Nordby.

Etter å ha syklet vest for Hovedbanen siden litt sør for Dal, skal vi nå over på østsiden. Fra rundkjøringen - der det for øvrig står et stort sykkelskilt - sykler vi opp bakken og til venstre, over jernbanebrua. Vi følger Algarheimsvegen til Skogmo, tar til høyre før rundkjøringen, og følger skiltingen inn på en turvei. Vi kommer ut på Rambydalsvegen, og tar til høyre gjennom Rambydalen.

Via Randbygrenda kommer vi fram til Kjerkjevegen. Her gikk Den Wingerske kongevei. Kongeveien ble anlagt på slutten av 1700-tallet, og var en av landets hovedforbindelser til Sverige via Kongsvinger. Veien nordover fra Christiania passerte over Galgenhaugen ved Ullensaker kirke, der det er satt opp en informasjonstavle.

Snart ser vi E6 rett framfor oss, tar til høyre, og følger skiltingen inn til Kløfta sentrum. Vi sykler rett fram i retning stasjonen. Her går både Gardermobanen og Hovedbanen. Men togene på Gardermobanen stopper som kjent kun på Lillestrøm stasjon før de er framme på flyplassen.

Vi skal videre sørover, og sykler inn i Ilevegen - et par hundre meter før stasjonen. Etter noen hundre meter på Ilevegen, tar vi til høyre i Isingrudvegen.

Like før vi litt senere krysser under E6, kommer vi tett innpå jernbanetraseen, og kan se både Flytoget, lokaltog og godstog som suser forbi. Ved Lindeberg passerer vi i nærheten av nok en stasjon - Lindeberg stasjon ligger et par hundre meter fra oss på høyre side når vi sykler inn i dette lille tettstedet.

Snart treffer vi Trondheimsvegen igjen, og tar til venstre mot Frogner. Litt senere holder vi til venstre i en rundkjøring, og tar dermed farvel med denne tidligere hovedveien over Romerike. Vi kommer inn i boligområdet på Frogner gjennom Frogneralleen, og fra krysset Gauteidvegen/Frognervegen er det bare noen hundre meter bort til Frogner stasjon.

På strekningen mellom Lillestrøm og litt sør for Jessheim, går Hovedbanen og Gardermobanen ved siden av hverandre. Men her ved Frogner skiller de to traseene lag. Så nå har vi Hovedbanen på høyre side og Gardermobanen på venstre.

Det er kun en stasjon igjen på Hovedbanen før Lillestrøm. Vi passerer like i nærheten av den om ikke lenge, når vi sykler gjennom Leirsund. Nå gjenstår kun «innspurten» - fram til Lillestrøm stasjon. Vi sykler forbi Åråsen, og følger skilting og oppmerking gjennom gatene fram til stasjonen. Her ender vår tur, mens Hovedbanen fortsetter forbi Strømmen og gjennom Groruddalen til Oslo S. Gardermobanen går raskeste vei - gjennom Romeriksporten.

Se ruter turen består av

Navn Fra Til Lengde
Dal - Finstad - Eidsvoll Eidsvoll Dal 11 km