Gjennom skogen til Nordkisa

Romeriksåsene - Nannestad

Gradering:

Lett

På Romerike er det mange fine veier å sykle på - enten det nå er gang- og sykkelveier eller småveier med liten trafikk. Men det blir mye asfalt. Vel og bra - men på denne turen får vi litt avveksling til det asfalterte underlaget. Vi skal gjennom skogen til Nordkisa!

Utgangspunktet er jernbanestasjonen på Jessheim. Fra rundkjøringen (Furusethgata/Ringvegen) sykler vi opp bakken og til venstre, over jernbanebrua. Så tråkker vi i vei, og følger Algarheimsvegen fram til Skogmo. Her tar vi til venstre, og sykler videre langs Jessheimvegen. Vi passerer Jessheim næringspark, og fortsetter rett fram i krysset der innkjøringen til næringsparken er skiltet.

Ganske nøyaktig 3 kilometer fra start, i krysset der Nordbyvegen går til venstre, står det et sykkelskilt som er merket Nordbymoen. Her tar vi 90 grader til høyre, under Jessheimvegen. Og nå bærer det til skogs! Det går 1,8 kilometer før vi er tilbake på asfalt.

Etter et par hundre meter på grus, deler veien seg. Her holder vi til venstre, og fortsetter innover i skogen. Skogsturen ender litt før vi er framme ved noen bolighus, og så er det igjen asfalt under dekkene. Fra Almenningen svinger vi inn i Ellingsrudvegen. Snart viser et sykkelskilt vei mot venstre, og ved Moen er vi ute på Hauersetervegen. Her tar vi til høyre.

Vi fortsetter strake veien fram til Nordkisa. Tettstedet Nordkisa er et knutepunkt med veier i fem retninger, så her er mulighetene mange for den som vil ut på sykkeltur. Kanskje vi svinger innom sentrum en liten tur, eller vi tar til høyre i første kryss - i Kisavegen. Etter å ha syklet mot nord og øst fram til nå, skal vi sørover.

Det er et åpent og flott kulturlandskap vi sykler i. Utsikten er vid i alle retninger. I området ved Furuset kirke ligger det flere gårdstun med verneverdige og spesielle bygninger, både husmannsplasser og større gårder. Det ligger også flere gravhauger fra jernalderen rundt tunene.

Ca. 1,5 kilometer etter Furuset kirke er vi framme ved Algarheim. I krysset ved sykkelskiltet tar vi til høyre, inn i Gamle Algarheimsveg. Og dermed er vi på vei vestover - i retning Jessheim.

Gamle Algarheimsveg er, som navnet sier, den gamle veien mellom Jessheim og Algarheim. Vi sykler først et stykke opp gjennom bebyggelsen. Så har vi vel en kilometer framfor oss på en fredelig turvei som går gjennom et område med skog.

Ved Åsmoen kommer vi inn langs Algarheimsvegen, der vi holder til høyre. Nå er det strake veien over sletta - tilbake til Jessheim. Her er det gang- og sykkelvei, slik det også er fra start og fram til vi sykler inn i skogen.

God tur!

Se ruter turen består av

Navn Fra Til Lengde
Jessheim - Nordbymoen - Nordkisa Jessheim Nordkisa 9 km