Innom Torsætra

43,1 km

Område:

Totenåsen

Torsætra er et populært turmål på Totenåsen. Det er kjent som et prisbelønt serveringssted, midt i hjertet av dette flotte turområdet i Østre Toten kommune. Nå er kafedrifften avviklet, men det er likevel fint legge turen forbi dette tradisjonsrike stedet. Vi skal dit fra Lena. På vei hjem får vi oppleve noen kilometer på Skreiabanens nedlagte trasé.

Vi kan dele turen i fire. Første etappe går inn på åsen, til krysset ved Vesterås. Det blir en del stigning - fra ca. 230 til rundt 530 meters høyde, men stigningen fordeler seg ganske jevnt på de første 9 kilometerne. Så dette er nok en av de "behageligste" traseene du kan velge når du skal inn på Totenåsen fra nord.

Vi sykler sørover gjennom Lenagata, og når fylkesvei 244 (Kolbulinna) svinger mot høyre, holder vi til venstre mot Lensbygda. Etter hvert som vi sykler oppover, får vi bedre og bedre utsikt over det frodige kulturlandskapet rundt Lena.

Ved Lindholm holder vi til høyre. Vi nærmer oss Totenåsen, og ved Fredrikstad sag avløses kulturlandskapet av skog. Ferden fortsetter nå innover åsen. Vannet Laupen dukker opp på venstre side, og så går det litt nedover, fram til krysset ved Vesterås, rundt 500 meter over havet.

300 meter videre sørover ligger DNTs hytte - men vi holder til venstre - mens vi skal til høyre i neste kryss. Vi er nå godt i gang med andre etappe av turen, vi er på vei i sørøstlig retning - og etter hvert åpner landskapet seg med utsikt mot sør.

Vi passerer Sisselrotkampen hyttefelt, og ved utgangen av en venstresving er vi framme i nok et veidele. Her tar vi til høyre. Ca. 1,5 kilometer etter dette må vi være OBS - for et stykke nede i bakken skal vi svinge 90 grader til venstre, forbi en bom. Oppe i lia ser vi Anfinnsætra.

Fra Vesterås og hit er det flere strekninger med stigning. Men snart når vi turens høyeste punkt - ca. 660 meter over havet. Og nå blir det lett. Vi triller ned bakkene til Torsætra, og kan ta oss en god rast.

Torsætra ligger ved foten av Torsæterkampen, den høyeste toppen på Totenåsen (841 moh.). Stedet er et utmerket utgangspunkt for turer på Totenåsen, sommer som vinter. Helt siden 1800-tallet har Torsætra tilbudt overnatting og noe å spise. "Kvilstelle" kalte tømmerhoggerne stedet den gang. Fram til 2023 ble Torsætra drevet som kafé og selskapslokaler. Nå er det ikke kafedrift mer, men det holdes kurs, seminarer og selskaper her.

I august 2012 ble Torsætra kåret til regionvinner i konkurransen Ganefart 2012, arrangert av Norges Bygdekvinnelag, Landbruks- og matdepartementet og Innovasjon Norge. Hvert år kårer de «Norges beste spisested langs veien». Torsætra ble regionvinner blant de 43 deltakerne i Oppland og Hedmark.

Vi befinner oss fortsatt i rundt 500 meters høyde, men nå er vi klar for tredje etappe. Vi skal ned fra åsen, til Skreia. Vi drar rett nordover, og mens vi sykler langs Skjeppsjøen, har vi fin utsikt tilbake mot Torsæterkampen. Etter at vannet er tilbakelagt, begynner det å gå nedover. Ca. 6,5 kilometer fra Torsætra deler veien seg, her holder vi til høyre, og fortsetter turen ned Rossgutua.

Litt etter at vi har krysset elva, kommer vi ut av skogen, og kan nyte kjempeflott utsikt mot Skreia, Mjøsa og store deler av Østre Toten. Vi tar farvel med Totenåsen, og det går ikke så mange minuttene før vi er nede igjen på Skreia.

Nå gjenstår siste - og en helt annerledes - etappe. Turens siste 9 kilometer går på historisk grunn. Vi skal nemlig følge traseen der Skreiabanen en gang gikk. Denne sidebanen til Gjøvikbanen ble åpnet i 1902. 61 år senere ble passasjertrafikken avviklet, og godstrafikken var slutt i 1987. Året etter var banen offisielt nedlagt. Den 22 kilometer lange banen gikk mellom Skreia og Reinsvoll. Mesteparten av denne strekningen, dvs. fra Skreia til Bøverbru, er i dag en fin, gruslagt turvei.

Fra Fossen bru (over Lenaelva) sykler vi nordover gjennom sentrum. Snart får vi Skreia stasjon på venstre side (160,7 moh.). Vi anbefaler å sykle bortom for å se nærmere på det gamle stasjonsområdet. Foruten ekspedisjonsbygningen hadde stasjonen bl.a. uthus, privetbygning, lokstall, vognskur, dreieskive, kullskur, lasterampe og vanntårn. Skinnene ligger der fortsatt.

Like etter stasjonen tar vi inn på gang- og sykkelveien på høyre side av fylkesveien, og dermed er vi inne på jernbanetraseen. Etter hvert som vi sykler opp bakkene har vi utsikt tilbake mot Skreia, Totenvika og Mjøsa.

Ved Bilitt, like etter at Mjøsvegen tar opp til høyre, svinger vi over på venstre side av fylkesveien, og tar så straks til høyre igjen. Her i området lå Bilitt stasjon, som var betjent fram til 1988. Etter at Skreiabanen ble lagt ned, ble bygningen revet for å gi plass til en utvidet bilvei.

Vi fortsetter rett fram, slik toget en gang gjorde, og her er det grusvei. Sykkelturen går vestover gjennom Totens frodige kulturlandskap, med flott utsikt tilbake mot Totenåsen i sør. Neste stasjon er Kraby, og skiltet på veggen forteller at vi er 218 meter over havet, 5,8 kilometer fra Skreia, 16 kilometer fra Reinsvoll, 33 kilometer fra Gjøvik - mens avstanden til Oslo er 123 kilometer.

Straks kommer vi inn til Lena. Vi sykler forbi de store kornsiloene - og fram til Lena stasjon. Her kan man lese følgende på skiltet: "Høide over havet: 229,4 M, Fra Skreia: 7,9 Km, Fra Christiania: 120,7 Km, Fra Gjøvik: 31,2 Km, Fra Reinsvold: 14,0 Km".

Men vi skal verken til Christiania eller Reinsvoll - vi er "i mål".

God tur!

Se ruter turen består av

Navn Fra Til Lengde
Lena - Vesterås Lena Vesterås 12 km