I variert landskap fra Ytre Enebakk

Nord i Langen

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 22.06.2009

Østmarka

Ytre Enebakk er utgangspunktet. Turen går til Ski, Langhus, Siggerud og Durud - og så tilbake til start. Det er en rundtur gjennom variert landskap. Og vi får se Sørmarkas lengste vann fra begge ender.

Kulturlandskap og skog, gårder og tettsteder, asfaltert bilvei og grusveier som svinger seg fram gjennom skogen. Joda, variasjonen er stor.

Første del av turen går på hovedveien til Ski. Fra Tangen bru sykler vi gjennom bebyggelsen ved Vågvann, og når vannet er passert, tar vi til venstre. Nå er kursen satt mot vest.

Vi passerer den sørlige enden av Langen, sykler gjennom et område med skog, og kommer så ut i kulturlandskapet øst for Ski. Vi passerer Nærevann, som er naturreservat, og Midtsjøvann. Dvs. - kanskje vi tar en pause her? Det er nemlig en fin badeplass ved dette vannet.

Ski middelalderkirke passeres, og dersom vi ikke vil svinge nedom Ski sentrum, tar vi til høyre i rundkjøringen ved Ski skole. Nå er vi på vei i nordlig retning - mot Langhus. Etter Langhus stasjon sykler vi inn på en smal grusvei gjennom skogen, kommer ut igjen i Gamle Vevelstadveg, og svinger til høyre.

Etter at bebyggelsen i Bøleråsen er passert, kommer vi inn på den såkalte vannledningstraseen, en fin, asfaltert turvei som går nordover forbi Stallerudhytta. Her er det svak stigning, og litt mer av samme slaget blir det når vi tar til høyre, på grusvei.

Så går det unna ned Oksrudbakken, og vi får asfalt under dekkene igjen når vi tar til høyre i Vevelstadvegen. Vi sykler bort til kryss og busstopp nedenfor Siggerud kirke, og har så kurs mot sørøst, på Siggerudvegen.

Vi har allerede sett Langen fra sør - snart befinner vi oss ved den nordlige enden av dette lengste vannet i Sørmarka. Videre sykler vi opp bakken mot venstre, før vi en kilometer senere tar av til høyre, ned gjennom skogen på Borgåvegen. Vi følger skogsbilveien til Klemma, og tar opp til venstre. Etter en stund er vi inne på riksvei 155.

Kontrasten er stor, for dette er en ganske trafikkert vei. Men snart svinger vi inn til Durud, og sykler på grusvei sørover mot Ytre Enebakk. To og en halv kilometer fra Durud er vi tilbake på kjente trakter - ved Vågvann. Nå er det bare å fortsette strake veien tilbake til utgangspunktet.

Se ruter turen består av

Navn Fra Til Lengde
Ytre Enebakk - Ski Ytre Enebakk Ski 16,2 km