Rundt Kvitingen fra Åstjern

Foto: Steinar Kjærnsrød / Skiforeningen, 15.08.2008

49 km

Hadelandsåsene

Nord i Hadelandsåsene troner Kvitingen med sine 722 meter over havet. Vi skal nordover på østsiden - og sørover igjen på vestsiden av denne toppen. Turen er variert og lett. Den går stort sett på skogsbilveger (grus) på platået mellom Einafjorden og Randsfjorden.

Vi starter ved Åstjern, og tar først vegen nedover mot Hennung. Her svinger vi til høgre. På veg nordover passerer vi Kutjern stasjon. Her var det fastboende med ansvar for betjent stasjon fram til ca. 1970. Det var stor leveranse av tømmer her. Et eksklusivt pensjonat tok imot gjester fra Oslo-området både vinter og sommer. Kort sti til Kvitingen (722 m.o.h.).

Vi passerer Sønstebygrenda som ligger i Vestre Toten kommune. Lett veg fram til Eidstugua. Herfra sykler vi nå vestover til Trevatn stasjon, det det er badeplass.

Så er det tid for å vende nesen sørover igjen. Det er jevn stigning gjennom Sandbekkdalen, før det så går nedover mot Sytjern. Det beiter en del sauer i disse områdene. Vi befinner oss nå i Gran kommune og sykler over Toppåsen, der vi har utsikt i flere retninger.

På skogsbilveg kommer vi fram til Hennung stasjon. Herfra er det fast dekke til Hennung sag - grusveg videre til Elvekroken og Åstjern. Og dermed er vi tilbake der vi startet.

Se ruter turen består av

Navn Fra Til Lengde
Åstjern - Sønstebygrenda Åstjern Sønstebygrenda 10,5 km