Vi starter helt sør i Romeriksåsene, så langt sør og øst som vi kan komme. Vi ender opp helt i nord og vest. Vi skal Romeriksåsene på langs.

Skedsmokorset er startstedet. Herfra sykler vi på asfalt til Ringnes, og så bærer det nordover på skogsbilvei og trillesti. Stikkord for ferden nordover er først Ringdalshytta (noe stigning på slutten) og så videre til parkeringsplassen ved nordenden av denne veien. Her tar vi til venstre, og nå blir det noe mer stigning. Vi er nå inne i et område med mange vann, og vi har Gjermåa til høyre for oss.

Vi har allerede så vidt vært innom trillesti – før Ringdalshytta – og nå blir det mer av samme slaget. Men etter ca 2,5 kilometer er vi inne på skogsbilvei igjen, og tar til høyre mot Østbydalen. Vi svinger til venstre, opp dalen, og nå har vi framfor oss vel ni kilometer opp til Hakkim.

På denne strekningen er det en god del stigning, og mer blir det etter Hakkim, når vi kommer opp i knapt 530 meters høyde. Vi har passert flere store og små vann på veien nordover Romeriksåsene, og nå venter Råsjøen.

Vi runder vannet langs nordsiden, og når Sagdalen er tilbakelagt, venter behagelige nedoverbakker til Råsjøkrysset. Nå svinger vi nordover, i jevn stigning mot Sølvtjernshøgda. Så venter siste etappe - vestover forbi Korsvatnet og Langvatnet - og til slutt ned lia til Grua.

God tur!

Slik reiser du til og fra Skedsmokorset

Nr Navn Fra Til Lengde i km
264 Skedsmokorset - Ringnes Skedsmokorset Ringnes 3.0